vrijdag 05-10-2018 = Porto – Angeiras
via Matosinhas
26 km = totaal 825 km
Vannacht bleek dat de bedden in de hostel niet geheel van beestjes vrij waren.
Lourenzo als eerste. Hij had last van steken en ging op onderzoek uit. Hij had eerder ervaring opgedaan Alvaiãzaire en was erg beducht. Hij is trouwens ook wel het type dat er in het geheel niet van houdt. Hij sliep op een beneden bed. Villar sliep boven mij en ging ook een beetje onrustig op onderzoek. Voor haar gold dezelfde ervaring eerder in een herberg. Ik sliep beneden en eerlijk, ik had geen enkele last. Villar en Lourenzo vertrokken uit de kamer met hun spullen op zoek naar een andere slaapplaats. Bij de receptie was niemand en dus evenmin eventueel een ander bed. Zo goed en zo kwaad als het ging, half hangend/ zittend, hebben ze de nacht doorgebracht in de woonkamer/ keuken.
En inderdaad chinches steken, rode bultjes.
We wilden vroeg vertrekken, want een stevige tocht naar Vila do Conde. We wilden ook van Porto langs de rivier naar Vila do Conde lopen (ca 12 km) en dus totaal meer dan 34 km.
Om een uur of 06.30 zouden we vlakbij de hostel kunnen ontbijten, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Zijn toen maar doorgelopen via de catedral langs de río Douro. Om een uur of 8 de eerste geopende mogelijkheid om te ontbijten aan de oever van de río Douro. Was wel nodig. Je wilt toch wat eten en drinken in de ochtend.
Vervolgens op weg naar Matosinhos. Op een gegeven moment zag ik Villar en Lourenzo niet meer achter me lopen en ben toen maar doorgelopen. In Matosinhos, in de buurt van de vuurtoren gepauzeerd en wat fris gedronken, maar ik zag ze niet voorbij komen. Misschien gemist. Vervolgens verder. In mijn herinnering was het pad/ vlonder langs de kust wat gevarieerder. Viel me vandaag een beetje tegen. Erg veel joggers en hardlopers en fietsers. Kennelijk is er vandaag een feestdag in Portugal.
In Lavra weer gestopt. Lavra is duidelijk nog een antiek vissersdorp, maar momenteel met heel veel restaurantjes waar je tussen de middag uitgebreid vis en zeefruit kan eten. Maar dat wilde ik dus niet en dan ben je in die restaurants ook niet echt welkom.
In een parallel straatje waren er wel eenvoudige barretjes waar gelunched kon worden.
Na de middag pauze weer op weg naar Vila do Conde en bij toeval (of niet), toen ik weer op de boulevard/ zeeweg liep, zag ik ook Villar en Lourenzo weer. Zij waren net bezig mij te bellen, waar of ik uithing, want ze wilden niet verder. In de buurt was een kampeerterrein met slaapmogelijkheid voor pelgrims. Ze hadden de gehele nacht niet geslapen en waren behoorlijk vermoeid. Ben verder met hen meegegaan en morgen dus maar een stukje verder naar Fão of Esposende.
We zitten momenteel op een camping met een aantal bungalows voor pelgrims. Ik denk dat er wel een stuk of 10 zijn, voorlopig voor de helft bezet met rugzakkers.
Op het gemak mezelf en mijn spullen gewassen en een beetje in de rugzak opgeruimd.
Ik zit voor de bungalow en maak mijn pijp wat schoon; Villar zit naast me en scheert haar benen. Eerlijk gezegd keek ik daar wel even van op; dan sta je toch wel dicht bij elkaar.
Straks in het restaurant van de camping wat eten; van het zwembad heb ik geen gebruik gemaakt, want het was gesloten.
Morgen maar zien hoever we komen. Maandag vaart de boot vanaf Caminha niet dus daar hoeven niet eerder dan maandag aan te komen.
Volgens mij komt het precies goed uit.