donderdag 04-10-2018 = Grijó – Porto
via Vila Nova de Gaia
17 km = totaal 799 km
Uiteraard weer vroeg op weg. Na een eindje lopen een ontbijtplaats. Griet zat er al. Zij loopt niet zo snel en gaat daarom altijd zeer vroeg op pad. Maar wat uitgebreid ontbeten. Dan is dat vast binnen.
Om een uur of 11 in Porto. Vanochtend bij vertrek uit de herberg had ik nog een plaats in een hostel gereserveerd in het centrum van Porto in de Rua Catarina (vond ik wel leuk).
Eerst maar uitgebreid wat gedronken. Lourenzo ging eerst een stempel bij de Catedral halen. Villar en ik zetten ons eerst op een terras om wat te drinken. En om naar de (talloze) mensen en toeristen te kijken. Daarna de rugzak naar de hostel gebracht en vervolgens weer als toerist de stad in. Catedral/ Cais da Ribeira; het was erg druk, maar anders dan in Coimbra en een zeer goede temperatuur en zonnig.
Villar was nog op zoek naar wat souvenirs voor familie en ging wat winkels in en uit. Lourenzo en ik slenterden en keken wat verder door de straat. Villar kwam weer een winkel uit en verraste ons (mij in elk geval wel) met een klein aandenken, de schat. Ik kreeg een soort houten broche, een rood vogeltje met een wit hartje, de kleuren van Pamplona.
Vervolgens lunch aan de Cais da Ribeira. Naast ons (Lourenzo en Villar) zat een meisje met een grote rugzak, zo te zien nog zeer schoon en nieuw, zowel de rugzak, als het meisje.
Ze at een uitgebreide zalmsalade en genoot er zichtbaar van. Tijdje met haar in het Engels gebabbeld, waarvandaan, waarheen, enz. Daarna bemerkte ik dat ze Nederlandse was en uit Leusden kwam. Ze was pas vanochtend aangekomen met het vliegtuig en wilde vanmiddag nog verder lopen naar Matosinhos. Ik zie haar morgen waarschijnlijk wel in Vila do Conde.
’s-Middags op een terras nabij de hostel in de rua Catarina de administratie van een paar dagen gedaan. Tijd ervoor schiet er soms behoorlijk bij in. Zeker als je langere dagen maakt.
Morgen wel weer een behoorlijk stuk naar Vila do Conde per voet, maar het traject is vrijwel vlak. Verheug me er op weer langs de kust te lopen.
Straks nog zien of we wat te eten kunnen krijgen. Zal wel lukken.