• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

maandag 24-09-2018 = Arneiro das Milhariças – Fátima
via Amiais de Baixo - Minde
39 km = totaal 544 km

Gisteravond was ook Maria Rosa (I) in de hostal aangekomen. Ik had haar eerder al gezien met Michelangelo. Samen gegeten in het restaurant aan de overkant van de hostal. Maria Rosa komt uit Milaan en wil naar Santiago via de kustroute. Waarschijnlijk zie ik ze nog wel.
We lopen voorlopig wel dezelfde weg, ofschoon ik wel wat sneller loop.
Ontbijt in de hostal stond al vroeg klaar. Maria Rosa kwam later en samen ontbeten. Ik vertrok als eerste en ik was al heel snel verkeerd gelopen het plaatsje uit.
Er was al eerder een auto met een Engels kenteken me achterop gereden, maar daar schonk ik verder geen aandacht aan. Tijdje later kwam die auto weer terug. Franse auto, Engels kenteken en een Hollander achter het stuur; woonde al jaren in Portugal. Hij vroeg of ik soms richting Fátima/ Santiago liep.        "Eh? Ja!" ...       "Nou dan loop je verkeerd!"
Hij was samen met zijn Engelse vriend. Die had een ongelukje gehad met fietsen (gebroken botten) en daardoor reed de Hollander in zijn auto.
Ze boden aan om me een stukje terug te rijden naar waar ik van de weg af moest. Aanbod maar aangenomen
Hoe krijg ik het toch elke keer weer voor elkaar mis te lopen? want achteraf was de aanwijzing uitstekend.
Ik liep nu door heuvelachtig terrein. Goed en fraai te lopen, maar om 9 uur al behoorlijk warm. Sommige stukken schaduw, maar wel veel zon onderweg. Via Olhos de Agua naar Mosanto. Dat stuk had ik gisteren zeker niet meer kunnen lopen en in Olhos de Agua (oorspronkelijk idee voor  overnachting) bleek toch geen slaapplaats  te zijn. Alleen maar natuurgebied en infocentrum. Wel een erg mooi bosgebied.
In Mosanto eerst maar wat gedronken en bedacht wat wijsheid was. Met bus of taxi naar Fátima en daar vroeg aan komen, zodat ik op mijn gemak  nog wat kon bekijken, of doorlopen en relatief laat in Fátima zijn. Een bus was er niet in Mosanta. Wel in Alcanena, maar dat lag een km of 4-5 uit de richting. Voorlopig maar doorgelopen richting Minde. Daar kon ik dan wel weer verder kijken.

Tussen Mosanto en Minde (km of 12-13) gebeurt niet zo veel. Het is een mooie, bosachtige, deels open streek met een asfalt weggetje. Soms wat eentonig, maar zeer goed te lopen; nu en dan een briesje.
In Minde gelunched en daarna weer dezelfde overweging. Het was inmiddels een uur of 2. Naar Fátima was zeker nog 2-2½ uur en als ik vandaag wat van het Santuário wilde zien, werd het toch wel weer laat.
Een bus was er niet, dus maar voor een taxi laten bellen en me de laatste 11-12 km laten vervoeren naar Fátima.
Ik was vóór 3 uur in Fátima. Maar meteen het Santuário bezocht. Veel bezoekers, ontzettend veel hotels.
Het Santuário van Fátima is immens groot. Een gigantisch plein dat bij (hoog) missen vol gelovigen of anderszins stroomt. Het Santuário zelf aan de kop van het plein, schitterend in de zon.Imposante kerk met fraai interieur. Erg heilig.
Aan de andere zijde van het plein de Basílica da Santíssima Trinidade (basiliek van de heilige drie eenheid). Ik denk dat er zo’n 3.500 mensen in kunnen zitten. Verder veel kapelletjes en gedenkplaatsen.
Er is een grote kaarsen branderij. Dat wil zeggen een installatie waar je je (heilige) kaarsjes in/ op kunt zetten om te branden. Het kaarsvet wordt opgevangen, gerecyceld en weer omgezet in nieuwe kaarsen. Er rondom hangt een weeïge lucht van kaarsvet en de bestrating eromheen is spekglad en glinstert van de kaarsdampen.
Er omheen één grote verzameling (net buiten het Santuário) van souvenirshops en andere winkeltjes met heiligen en heilige zooi.
Waarschijnlijk zijn er meer hotels in Fátima dan inwoners. In elk geval rondom het Santuário. Verder stelt Fátima niet zo veel voor.
Rond 18.00 uur kwam Ik ook Michelangelo tegen, gesloopt door de tocht in de hitte.
Hij gaat nog door tot Porto en dan terug naar Bologna. Of hij naar Porto zou lopen, wist hij nog niet. Het lopen viel hem wel zwaar
Morgen niet zo ver naar Caxarias.
Ik zit trouwens met de hostal wel gunstig voor het vertrek van morgen. Aan de goede kant van het plaatsje op weg naar Caxarais.