zondag 23-09-2018 = Santarém – Arneiro das Milhariças
via Azóia de Baixo
24 km = totaal 505 km
Gisteravond nog even Santarém ingelopen. Op een pleintje was het feest met muziek, dans, eten en drinken. Ik was eigenlijk te moe om er lang van te kunnen genieten. Ben niet te laat terug naar de hostel gegaan en pitten maar.
Vanochtend stond er een uitgebreid ontbijt klaar in de hostel. Eerlijk gezegd had ik dat in het geheel niet verwacht. Nick en Geronimo schoven ook aan. Zij gingen niet naar Fátima, maar vervolgden de route naar Tomar. Ik zie ze wellicht nog later onderweg.
Om een uur of half acht op weg. In Santarém splitsen de wegen naar Santiago (Golegã) en Fátima zich.
Het eerste gedeelte naar Fátima was veel bebouwing en het was al behoorlijk aan de temperatuur. Na een uur of twee de heuvels in. Weinig schaduw en hier en daar stevig klimmen en dalen. In Vale de Flores de eerste rust; het was inmiddels meer dan 30° C en ik vroeg me af of ik wel weer de hele dag in de hitte wilde lopen, zonder al te veel (of geen) schaduw.
Op zeker moment zag ik een aanduiding voor een herberg in Arneiro das Milhariças, nog ongeveer 14 km verderop. Bedacht me dat ik daar wellicht ook kon overnachten en dan morgen maar zien hoe en wanneer ik in Fátima kon komen. Op zich is het nog een uur of drie lopen. De temperatuur liep vandaag weer op tot boven de 40° C. Ik kan er best goed tegen, maar het moet niet te gek worden en te lang duren. Zeker niet als je overdag wilt lopen.
De laatste drie uur waren best heftig en doorweekt kwam ik in Arneiro das Milhariças aan. Een plaatsje van niets, maar ik was doorweekt en uitgeteld en had dus niet zozeer in de gaten dat het een plaatsje van weinig of niets was.
De herberg/ hostal (Casa do Adro) was een zeer goed, nog niet zo lang geleden gerenoveerd, onderkomen (karakteristieke inrichting).
Gedouched en eerst maar een tijd op bed gelegen. Zie verder de dag maar door te brengen. Het tegenover gelegen café heeft wel een terras, maar wel erg in de zon. Misschien toch niet zo’n goed idee voor in de namiddag.