dinsdag 22-05-2018 = Santiago de Cacém - Lissabon
via Setubal
163 km = totaal 390 km
Gisteravond was het koud, guur en winderig weer. Met zo nu en dan een regenvlaag. Kortom niet écht pelgrimsweer. Het plaatsje Santiago de Cacém was evenmin erg aansprekend en een beetje somber (wellicht door het weer).
Nadat ik met Truus had gesproken, maar meteen bedacht dat ik een bus zou zoeken die me in één keer naar Lissabon zou rijden. De oorspronkelijke hostel die ik had uitgezocht was vol, zodat ik een andere moest zoeken. Heb er 2 nachten gereserveerd.
Na een uitgebreid ontbijt (dat kon hier wel vroeg) om 10.10 uur met de bus. Het busstation bevond zich ca 25 meter van de Residencias Covas, dus niet te moeilijk.
De bus vertrok iets te laat, maar was toch om ca 12.20 uur bij het busstation in Lissabon. Broodje gegeten en koffie gedronken en daarna nog een half uurtje door de stad naar de hostel.
Achteraf had ik geen spijt van de busreis. Het landschap was goed om doorheen te rijden.
Vlak glooiend gebied met eigenlijk alleen dor gras en kurkeiken, eindeloos veel kurkeiken. Weinig of geen bewoning/ plaatsjes. Om door te lopen (3 tot 4 dagen) wellicht toch wel erg saai en monotoon. Een stukje vóór Setubal werd het anders. Veel industrie en stadsbebouwing en heel veel druk verkeer.
Lissabon is een grote stad met waanzinnig veel verkeer. Auto’s, bussen, motoren, politie, brandweer. Eindeloze rijen en héél veel sirenes.
Lissabon moet een mooie stad zijn (naar men zegt). Ik heb het vanmiddag nog niet gezien. Grote avenues, pompeuze, een tikkeltje grauwe, gebouwen. Eigenlijk een beetje vergane glorie.
Het was ook nog wel winderig vandaag en niet echt warm. Zo’n situatie draagt bij mij ook niet veel bij aan instant geluk in een grote stad. Morgen wellicht weer beter!