maandag 21-05-2018 = Porto Covo – Santiago de Cacém
via Paiol
28 km = totaal 390 km
’t Was weer grijs vanochtend en niet al te warm. In de buurt van de hostel was een barretje waar je al kon ontbijten. Eerst maar uitgebreid gedaan. Onderweg van Porto Covo naar Santiago de Cacém was maar één mogelijkheid (Paiol) om eventueel wat te drinken. Ongeveer halfweg.
De kaart van het natuurgebied Vicentina is meer een hoogtekaart, met aangegeven de Fishermen’s Trail en de historische weg, dan een wegenkaart. Je kunt er dus niet erg goed op lopen. Via google-maps het begin en einde van het traject voor vandaag ingevoerd, oordopjes ingeplugd en zowaar het werkte uitstekend; ook voor de wandelaar.
Een zeer fraaie weg via heuvels en landerijen werd me gepresenteerd. Slechts één volstrekt onduidelijk punt, waar ik dus enige kms verkeerd liep. Het apparaat gaf het wel goed aan, maar ik verwachtte in eerste instantie niet dat ik inderdaad door het weilandpad moest. Ik liep dus gewoon via het oorspronkelijke pad door.
In Paiol was de enige mogelijkheid om onderweg wat te drinken, gesloten. Gepauzeerd met proviand uit eigen voorraad en daarna weer verder. Het was wel stevig stijgen en dalen, maar het pad was goed te belopen. De laatste kms gingen toch weer via het asfalt, maar dat steeg en daalde wat geleidelijker. Het was de gehele dag wel bedekt en grijs en nogal fris. Bij het naderen van Santiago de Cacém werd het iets lichter, maar dat was van zeer tijdelijke aard.
Residencias Porto Covas (mijn slaapplaats voor vannacht) houdt niet over, maar je kunt er goed warm douchen. Behoorlijk nodig.
Nadat ik Catharina had gebeld en haar superverhalen hoorde, heb ik maar besloten direct met de bus naar Lissabon door te gaan. De komende dagen lijken ook niet al te inspirerend te zijn (grasland met kurkeik) zonder veel plaatsjes/ dorpjes (dus geen horeca) onderweg.
Een andere hostel gereserveerd, aangezien de oorspronkelijk gekozen hostel vol was.
Een gure, sombere avond doorgebracht.