zondag 20-05-2018 = Almograve – Porto Covo
via Vilanova de Milfontes
30 km = totaal 362 km
De keuze voor vandaag was niet erg moeilijk. Bij opstaan was het volledig mistig, met vrijwel geen zicht. Dus geen kustweg over de rotsen en kliffen voor mij. Besloot zo goed als het kon via de kaart een goede weg te vinden via Vilanova de Milfontes naar Porto Covo.
In de jeugdherberg sliep ook een grote groep divers gehandicapten. Aardige lui; echter in de avonduren gaat het er wel erg luidruchtig aan toe (zoals in schoolreisjes met kinderen onder elkaar). Na verloop van tijd werd het wel weer wat rustiger. In elk geval zorgden ze er wel voor dat er tijdig (vóór 8 uur) kon worden ontbeten. Dat scheelde toch weer ruim een half uur.
De tocht verliep vooralsnog zeer voorspoedig en er was vrijwel geen ander verkeer of mensen onderweg en rond 11.00 uur zat ik al aan de koffie met Flavian in Vilanova de Milfontes.
Het laatste stukje, het plaatsje in, liep ik langs een klein landweggetje. Flavian had wat foto’s gemaakt, dat was zijn hobby, van de omgeving en kwam me achterop gereden met de vraag waar ik naartoe ging. Eerder had ik hem al voorbij zien rijden en hij was me opgevallen, omdat hij “zomaar ergens stopte” om voor mij onduidelijke redenen en omdat er daar verder geen huizen of mensen waren. De laatste paar kms het plaatsje in kon ik dus met hem meerijden.
Vervolgens eigenlijk een schitterende weg door glooiende velden. Het liep gemakkelijk en voorspoedig. Op zeker moment vielen de eerste druppen. Wel of niet! Toch maar de poncho om/ aan en kort daarop kwam ik toch weer bij de oceaan uit ca 5 km vóór Porto Covo. Dat was eigenlijk niet de bedoeling. Iets verderop was er een soort strandrestaurant. Eerst maar wat gegeten en gedronken en gewacht tot het weer droog was. Vervolgens het laatste stuk naar Porto Covo dat toch weer van de rotsen wegliep. Het was nog steeds een bedekte lucht.
Bij binnenkomst in Porto Covo Finishte er ook een mountain bike cross wedstrijd. Veel vertier en volk op de been, maar toen het afgelopen was, was iedereen ook zo weer verdwenen.
De lucht was nog steeds grijs en bedekt, maar de temperatuur was goed.
In het dorpje zijn wel veel restaurantjes en winkeltjes voor toeristen en waarschijnlijk, als het zonnig is, zal het zeker druk zijn. Nu echter, met het sombere weer, was er niet veel volk op de been.
De bomen zijn echter wel feestelijk aangekleed.