vrijdag 18-05-2018 = Odexeice – Zambujeira do Mar
via de kust
19 km = totaal 310 km
Laat ik vooropstellen dat het vandaag een schitterende tocht was langs de klippen en de baaien. Het eerste stuk, Odexeice uit, ging nog langs een weggetje. Aan het einde bij een riviertje (grens tussen de provincies Faro en Beja) over het water en daarna steil en rotsig omhoog. Magnifieke uitzichten op de oceaan met hier en daar een strandje. De weg werd op zich goed aangegeven. Het pad was echter grotendeels droog, rul zand en ging behoorlijk op en neer. 2 stappen vooruit, 1 stap terugschuivend in het zand. Omgeving was prachtig.
Onwaarschijnlijk veel bloemen, kleuren en gewas. Nooit zoveel verschillende kleuren bloemen gezien. Waar het van groeit: geen idee, maar kennelijk zitten er voldoende zouten en mineralen in de grond.
De lucht was wat bedekt en grijzig en daardoor de oceaan ook. Onderweg werd ik een paar keer gebeld. Voordat ik mijn telefoon kon pakken, was het alweer voorbij. Ria belde. Ze waren inmiddels op vakantie en zaten ergens in Luxemburg.
Niet te laat in Zambujeira do Mar. Net vóór de hostel (Hakuna Matata) belde István, dus dat kwam nogal goed uit. Ik kon n.l. pas om 3 uur inchecken, dus eerst maar wat gedronken en in de zon/ schaduw gezeten.
Het dorpje stelt niet zoveel voor, maar er zijn voldoende restaurantjes en de hostel is vlak aan de oceaan gelegen.
’s-Avonds mijn verjaardag gevierd/ gegeten/ gedronken met Lara (P) en Wolfgang (D). Zij verbleven ook in de hostel en het was wel gezellig. Lara deed me wat aan Vañia denken. Zij was in april van Valenças/ Tui naar Santiago gelopen om te zien of ze dat leuk vond. En inderdaad!
Ook zij liepen van noord naar zuid. Die zie ik dus na morgen ook niet meer. Jammer.