donderdag 09-06-2016 = Hontanas – Boadillo del Camino
30 km = totaal 701 km
Juan de Yepes is een nieuwe herberg aan het begin van Hontanas. Zeer goed verzorgd, maar het warme eten viel wat tegen. Ik ontmoette hier nog een paar Hollanders uit Zoetermeer. Zij waren ook hospitaleros in Roncesvalles; volgens mij zijn dat ook allemaal wel dezelfde types. Hij was meer de loper, zij veel minder. (Ik zou ze veel later in Fonfría nogmaals tegenkomen).
Na het ontbijt om ongeveer 7.15 uur op pad. Ik was weer zo’n beetje de laatste. Een schitterend stuk naar Castrojeriz. Mooi pad, glooiend landschap, veel klaprozen en andere kleur langs het pad/ de weg.
In Castrojeriz koffie en sap en me geestelijk voorbereid op de komende klim na Castrojeriz (ca 100 m) die vrij steil omhoog gaat. Goed voor weer een natte rug.
Boven aangekomen ben je op een klein, vlak plateau en na een paar honderd meter daal je vervolgens weer vrij steil een volgende, glooiende vallei in op weg naar San Nicolas en Itero de la Vega. Hier en daar nog wat omhoog en omlaag, maar het liep zeer goed. In Itero uitgebreid gepauzeerd en dan weer op weg naar Boadillo voor het laatste stuk. Ik was er al eerder geweest, maar ik had nog nooit in de herberg “El Camino” geslapen. Alleen wat gegeten en gedronken in de schaduwrijke tuin met het zwembadje.
Maar deze keer dus wel. Een schitterende plek. Er was zo nu en dan wat sluierbewolking maar de temperatuur was dus wel weer meer dan 30 °C. Toch maar wat “gepootjebaad”. Goed toeven; de herberg en de bijgebouwen liepen in de loop van de middag geheel vol.
Morgen niet zo’n grote afstand naar Carrion de los Condes. Ik denk dat ik maar bij de zusters slaap; ook wel aardig.