dinsdag 07-06-2016 = Agés - Burgos
23 km = totaal 641 km
De gemeenteherberg in Agés was goed. Veel ruimte/ goede, lange bedden. Gegeten met Jonathan (CND) en Ingrid en Greta (D). Deze laatsten stopten in Burgos. Ze liepen ook elk jaar een stuk.
Vroeg op weg naar Atapuerca, archeologisch gebied.
Homo antecessor
In 1997 vond men er botten van de homo antecessor. Antecessor betekent 'voorganger' in het Latijn, want het is de oudste bekende menselijke soort in West-Europa. De vondst gaat om een ongeveer tienjarig meisje dat ca 780.000 jaar geleden leefde. Het is een belangrijke vondst; daarvoor was enkel de aanwezigheid in Europa van de 3 ondersoorten homo sapiens sapiens, homo neanderthalensis en homo heidelbergensis. Sommigen beweren dat homo antecessor een aparte soort is, maar anderen vinden hem te veel aansluiten bij homo heidelbergensis. Wat men wel weet, is dat het gaat om de oudste menselijke fossielen in West-Europa.
Een tweede belangrijke vondst was deze van een onderkaak in 2008, waarbij stukken gereedschap zijn gevonden. De werktuigen die 1,2 miljoen jaar oud zijn, bewijzen dat de mens West-Europa eerder bewoonde dan men algemeen aannam.
Na Atapuerca weer een zeer stevige, stenige klim. De Atapuerca mens had wel een schitterende woonomgeving uitgezocht.
Op één of andere manier kwam ik toch weer bij de autoweg uit om Burgos in te lopen. Ik was vrij vroeg in Burgos en had een plekje op de derde verdieping van de herberg achter de catedral. Nog steeds een schitterende herberg.
De stad in, wat gegeten en gedronken, wat rondgelopen en gekeken en daarna was het inmiddels tegen de 30°C, dus alleen maar schaduw en vocht.
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met de grotere steden, de drukte en de vele mensen.
Toen ik in de namiddag nog de catedral wilde bezoeken, was deze al gesloten. De buitenzijde is trouwens zeer fraai en inmiddels goed onderhouden en schoongemaakt. Met de strak blauwe lucht erachter een schitterend gezicht.