zaterdag 04-06-2016 = Nájera – Santo Domingo de la Calzada
23 km = totaal 566 km
Gisteravond een behoorlijk onweer met veel regen. Alles was vanochtend wel goed opgefrist, maar de paden waren goed te belopen. Ontbijt in Nájera. Tijdje gepraat met een paar Canadezen uit Vancouver (lopen veel Canadezen). De één stopt in Burgos en gaat weer terug (had niet gebracht wat hij er van had gehoopt); de ander wilde wel doorgaan naar Santiago.
Het plaatsje uit gaat stevig omhoog en op het hoogste punt zie je glooiende heuvels en het pad dat over de horizon reikt (met daartussen en paar klimmen en dalen). Tot aan Azofra behoorlijk fris, maar goed te lopen. In Azofra tijd voor koffie en sap. Ik zie inmiddels wat bekende gezichten voorbij trekken. We komen elkaar wel weer ergens tegen onderweg.
Op weg naar Cirueña bleef het behoorlijk koud (10-15°C) en er was wat wind. Uiteraard tegen.
Ciruela is een voorwijk van Cirueña (ca 10 km) met heel veel leegstaande nieuwbouw. Bijzonder troosteloos. Ik had gedacht er ergens wel iets te eten of te drinken te vinden, maar dat viel dus tegen. Ik moest een heel stuk van de route af, alvorens ik een geopende bar vond en een broodje kon eten. Maar toch gevonden.
De laatste 5 km naar Santo Domingo de la Calzada zijn eigenlijk een paar heuvels met een vrij recht pad ertussen. In Santo Domingo was het weer feest (dag van de wereldlanden of zoiets). Veel Midden- en Zuid- Amerikaanse muziek en de bijbehorende prullaria. Het blijft behoorlijk fris en het is eigenlijk niet echt aangenaam om op een terras te zitten. Temperatuur blijft steken op zo’n 15°C. Voor mij reden om niet te laat naar bed te gaan. Ben door de frissigheid toch wat vermoeid geraakt. Ben benieuwd of ik morgen in Santo Domingo wat kan ontbijten. Herinnering was niet; zeker niet op zondag. Dan maar in Grañon het eerstvolgende dorp na een uurtje lopen. We moeten om 8 uur uit de herberg zijn.