• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

vrijdag 03-06-2016 = Logroño - Nájera
24 km = totaal 543 km

Vanochtend kon ik om 7 uur in de herberg ontbijten. Het stelde niet erg veel voor, maar goed.
Ik had niet zo geweldig geslapen vannacht; het was onrustig met veel gesnurk en gerommel. Zal wel weer wat moeten wennen.
Om een uur of half acht op weg. Het is wel duidelijk, dat het verschijnsel van de beperkte aantallen lopers van de afgelopen weken nu toch wel voorbij is. Een rij van honderden pelgrims/ wandelaars vertrekt uit de stad en beweegt zich naar buiten.
Het eerste stuk ging schitterend langs het vismeer en door het parque de la Grajera Logroño uit.
Een mooi dennenbos, met heel veel tamme eekhoorns. Op zekere plaats werden ze door een man  gevoerd met pinda’s. Kennelijk niet de eerste keer, want ze aten, letterlijk, uit zijn hand. Schuw waren ze in het geheel niet. Ze hadden het al zo vaak meegemaakt, maar wel erg leuk voor langstrekkende pelgrims en andere wandelaars.

Na 1 ½ uur een korte pauze bij Marcelino. Hij heeft er kennelijk zijn eigen plaatsje ingericht. Hij heeft zijn eigen en zeer fraai stempel. Je kunt er ook wat fruit, koek en andere pelgrim snuisterijen krijgen voor wat je het waard vindt (donativo).
Verder op weg naar Navarrete. Ik kwam de eerste NL-fietsers tegen, maar die gingen gelukkig verder. Verder veel Italianen (luidruchtig), Duitsers en Fransen. Wel weer een zeer bont gezelschap.
In Ventosa bemerkte ik dat er wel veel veranderd is op de camino Francés de afgelopen jaren. Een aantal nieuwe herbergen, nieuwe bars en restaurants. In 2009 moesten we hier nog zoeken naar een barretje waar je wat kon drinken.
Verder verandert er eigenlijk niet zo veel. Lopen, mensen kijken, omgeving opnemen, wat eten en drinken en weer verder.
In Nájera kon ik voor de eerste keer de catedral de Santa Maria del Real van binnen bekijken. Eerdere keren was het altijd gesloten als ik er kwam. Ook in Nájera zijn er wel behoorlijk wat (particuliere) herbergen bijgekomen. Volgens mij kan ieder hier wel een slaapplaats vinden.