zondag 29-05-2016 = Tudela - Alfaro
26 km = totaal 436 km
Om een uur of 8 kon ik in de buurt van de herberg ontbijten. Was wel handig, want op zondag is het nooit zo duidelijk of er iets een beetje vroeg open is. Ook wel nodig. Het eerste stuk naar Castejón is n.l. zo’n 20 km, zonder iets onderweg.
Het kostte me ca ¾ uur vóór ik de stad uit was. Er waren goede aanwijzingen op het trottoir (bronzen schelpen), maar toen het interessant was (je kon kiezen), toen lieten ze het een beetje afweten. Als je in Spanje 3 of 4 mensen naar de weg vraagt, krijg je ca 3 á 4 verschillende antwoorden. Vandaar dat het wel wat tijd vergde. Het is dus ook wel handig als je zelf ook een beetje oriëntatie gevoel hebt.
Eénmaal buiten de stad loop je dichter of verder van de Ebro. Je loopt door het Ebro dal, dus over het algemeen een vlak terrein. Halfweg kwam ik nog een viertal pelgrima’s tegen die de Camino de Ignacio liepen. Het aantal pelgrims dat in die richting liep, is inmiddels groter dan het aantal dat de Camino de Santiago loopt.
Ook zijn er best veel fietsers/ mountainbikers onderweg op zondag. Alleen, of met een paar of met een groepje. Kennelijk een zeer geliefd vrije tijdverdrijf op zondag.
In Castejón geluncht. Gebeld naar het VVV in Alfaro. Daar is n.l. de sleutel te krijgen van de pelgrimsherberg. Het VVV is echter tot 14.00 uur geopend op zondag en dat ga ik dus niet halen. Afgesproken dat ik zou bellen als ik bij de herberg was, zodat iemand met de sleutel kon komen, of me vertellen waar ik de sleutel zou kunnen ophalen. Toen ik na heel veel zoekwerk (het was inmiddels na vieren) de herberg vond (eerst naar een andere jeugdherberg gestuurd/ die was gesloten en geen telefonisch contact te maken/ lokale politie vond het niet hun zaak en wist evenmin iets van een sleutel) naar het VVV gebeld, maar geen sleutel. Die kwam ook niet. De eerste keer dat ik meemaakte dat men niet echt behulpzaam en/ of vriendelijk was voor een pelgrim.
Dan maar het plaatselijke hotel met een redelijke prijs gekozen. Het enige in Alfaro. Enigszins luxe, maar de wifi werkte niet. Beetje rommelig einde van de dag.
Alfaro heeft een enorme kerk (Iglesia San Miguel Archangel/ collegiate San Miguel); koud en kaal van binnen, zodat je daar ook snel bent uitgekeken.