zaterdag 28-05-2016 = Gallur - Tudela
37/26 km = totaal 410 km
Na koffie en croissant kwam om ca 8.15 uur de taxi ons ophalen. De nacht was vergezeld door toeterende treinen, die langs de herberg raasden, het station voorbij. Na een tijdje wen je eraan en ik heb dan ook goed geslapen.
We werden afgezet voorbij Cortes langs het Canal Imperial de Aragón. Aan beide zijden van het canal loopt een pad, maar de linkerzijde (van de oorsprong af/ rechterzijde in de looprichting) was in de ochtend het beste te belopen. De zon staat dan rechts van het pad en de bomen geven dan nog wat schaduw onderweg. Schitterend pad om te lopen. Vlak met fijn grind.
Na ca 2 uur in Ribaforada, het enige dorp onderweg met enige horeca. Om er te komen moest je eerst het canal oversteken. Een stukje het plaatsje in. Koffie, sap, rust. Na 3 kwartier is het voor mij tijd om weer te vertrekken. Jean Louis, Marie-Renee en Joanna kwamen juist aan. Charlotte was nog in geen velden of wegen te bekennen.
Weer het canal overgestoken en het volgende stuk naar el Bocal. Een buitenplaats, bedacht door Karel V. Goede schaduw plek om te pauzeren. Het is thans een soort recreatiegebied, maar vreemd genoeg is er geen horeca.
Het stuk naar Tudela vanaf el Bocal gaf wat problemen. Het was me niet duidelijk hoe de weg verder ging. Er was een mogelijkheid om de Ebro/ GR99 te volgen, maar dat was niet de bedoeling, teveel om. Na enig zoeken, kwam ik bij de oorsprong van het canal, een zijtak van de rio Ebro, en kon ik oversteken. Daarna nog via een aantal kronkels en omweggetjes weer op een gepijlde route. Nog een uurtje naar Tudela. De (jeugd)herberg ligt aan het begin van het plaatsje, dus vooralsnog niet te veel te zoeken of door het plaatsje te struinen.