donderdag 27-09-2007 = 08.00 - 15.15 uur
Negreira – Olveiroa = via Peña - Vilaserio - Maronos/ Sta Maria
ca 33 km = totaal 1037 km
Het was inderdaad behoorlijk vol in de herberg. Boven zijn 2 kamers met 2 x 4 bedden en beneden nog een kamer met bedden. In de loop van de avond waren er nog wel een aantal pelgrims bij gekomen en beneden lagen nog een zeer groot aantal mensen op matrassen te slapen. 's-Avonds in de herberg nog een broodmaaltijd met (soep/ fruit/ yoghurt/ sap) genuttigd.
Toen ik vertrok was ik de laatste van de bovenkamers; de rest was ca 7 uur al vertrokken. Toen ik wegging was het nog schemerig en de zon begon net op te komen. Er stond een frisse wind en dat zou de gehele dag zo blijven. De eerste rust in Peña na ca 1½ uur. Onderweg is niet zo veel te krijgen, dus elke bar moet worden aangedaan.
In de ochtend werd het niet echt warm; wel goed om te lopen, maar behoorlijk fris. Doordat de dorpjes veelal geen naambord hebben, kun je je moeilijk oriënteren hoe ver je bent.
De stukken ertussen geven (via de jacobsborden met afstand naar Muxia/ Fisterra) wel enige info over de afstand, maar toch. Ik kwam niet echt goed in mijn ritme. Het liep vandaag wat onbestemd/ onrustig. Kwam waarschijnlijk ook door de wind, die in de loop van de ochtend nog in sterkte toenam en bij vlagen zeer, zeer koel/ fris was.
Na de lunch, het laatste stuk naar Olveiroa (ca 12 km) ging het wat beter. Iets na drieën in Olveiroa. Er waren reeds een aantal pelgrims (vroege starters) in de wachtstand, want de herberg opende pas om 15.30 uur. Er was echter plaats voor iedereen. Verschillende bijgebouwen/ schuren bleken ook bedden te hebben.
De gehele dag liep je overigens wel door boerenstreek, dat wil zeggen constant koeienstront en ~lucht onderweg, waar je ook loopt. Momenteel is men hier de maïs aan het binnenhalen. Het meeste wordt gebruikt (gehakseld) als veevoeder. Tot 's-avonds na donker was iedereen (mannen/ vrouwen/ kinderen) nog druk in de weer.
Bij de plaatselijke bar ontmoette ik nog 2 NL vrouwen. Henriet uit Breda (slachtofferhulp/ parttime vut) en Maria uit Middelburg (maatschappelijk werk/ vakantie/ vorig jaar sabbattical en toen het hele stuk uit NL gelopen. Alleen het laatste stuk okt/ nov was moeilijk vanwege de overstromingen toen; loopt daarom nogmaals het stuk vanaf León).
Samen wat gedronken en daarna gegeten. Moesten er wel erg lang op wachten (1½ uur) want de organisatie in de keuken liet te wensen, maar men was erg vriendelijk en dat vergoedde veel. Laat in de middag was de wind wat gaan liggen en kwam de zon goed door; dus een aangename dagafsluiting.