woensdag 26-09-2007 = 07.15 - 12.45 uur
Santiago de Compostela – Negreira = via Augapesada
ca 25 km = totaal 1004 km
Vroeg op pad, want het was nog een stukje naar de binnenstad en ik moest nog ontbijten. Het was nog donker, maar ik ken de weg inmiddels. De stad komt dan zo'n beetje op gang. Niet veel verkeer, maar wel veel mensen te voet (naar hun werk??). De bars en restaurants openen om de eerste ontbijters/ koffiedrinkers te ontvangen. Rond de catedral was het nog erg stil. Over 1 - 2 uur zullen de eerste pelgrims (van de stroom van deze dag) zich weer aandienen. Net na de Parador los dos Reijos Catholicos een barretje gevonden die een uitstekend ontbijt verzorgde. Toast, boter, jam, thee, sinasappelsap (vers geperst), wat je maar wilde. Aldus verkwikt op weg om ca 8.15 uur; de stad uit naar het einde van de wereld.
Het was goed weer, nog wat fris, maar de stad uit ging omlaag. Buiten de stad ligt nog wel een bergruggetje en daar moet je wel weer overheen, maar dat is pas later.
Het pad liet zich gemakkelijk belopen. Breed, zand/ steen, zo nu en dan een stukje asfalt en pittig omhoog en omlaag. In deze omgeving, de laatste dagen al, groeien veel eucalyptusbomen. Ruikt heerlijk als je 's-morgens door zo'n bos loopt en alles is nog nat van de dauw. Na ca 2 - 2½ uur de eerste (en laatste) rust in Augapesada.
Het terras bij de bar werd bedekt met struiken. Eerst dacht ik dat het druiven waren, maar toen ik beter keek, zag ik de kiwi's hangen. Leuk gezicht.
Tijdens m'n ontbijt had ik nog een sms'je ontvangen van Coert en Marianne. Leuk. Ze waren er vroeg bij en wisten kennelijk al dat ik in Santiago was aangekomen. De informatie gaat snel in de andere wereld.
Na Augapesada miste ik nog ergens een pijl en ging dus de verkeerde kant op, maar na een paar (8) honderd meter kreeg ik toch wat argwaan. Gevraagd en maar weer terug. Inderdaad was de pijl niet erg duidelijk, maar toch! Voortaan beter opletten, want op dit traject lopen duidelijk minder pelgrims en anderen hadden hem ook in de gaten.
Verder naar Negreira was het weer omhoog en omlaag, maar het liep niet zo moeilijk. Wel weer warm aan het worden met wat wind.
Vergeleken met vorige weken een verademing qua aantallen pelgrims. Ik ben er onderweg vanochtend een stuk of 10 tegen/ achterop gekomen. Scheelt wel een factor 10. Ze gaan wel allemaal naar Negreira/ Olveiroa, dus goed dat ik niet te laat aankom; kan ik nog een plaatsje zoeken in de herberg.
Bij aankomst eerst maar gedoucht, kleren gewassen (de zon scheen nog en het woei behoorlijk) en toen het stadje terug in om wat te eten (de herberg ligt iets voorbij het plaatsje) en om eten in te slaan voor morgen (ochtend). Zie wel wat ik vanavond eet; misschien houd ik wel een broodmaaltijd, die is er de laatste weken behoorlijk bij ingeschoten.
Morgen een langere etappe (33 km) naar Olveiroa.