• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

dinsdag 25-09-2007 = 08.00 - 12.00 uur
Pedrouzo/ Arca - Santiago de Compostela = via Lavacolla
ca 22 km = totaal 979 km

Om een uur of 8 uit Pedrouzo vertrokken voor het laatste stuk naar Santiago. Het was gelukkig droog, maar nog niet echt licht om 8 uur. Het landschap is zoals de laatste dagen, door het bos, brede zand-/ steenpaden en klimmend/ dalend. De eerste stop is Lavacolla. Je passeert het vliegveld en moet daarom een stukje omlopen, om het vliegveld heen.
Gisteren had ik Ursula (D) ontmoet. Zij was iets eerder dan ik uit Somport vertrokken en had dus dezelfde weg gelopen als ik. De laatste dagen had ik haar al wel gezien, maar geen contact gehad. Komt uit Weimar, aardige vrouw. Vandaag kwam ik haar weer tegen onderweg en later in de middag in Santiago (ik loop nu eenmaal wat sneller). Op een of andere manier was het vandaag rustiger dan de vorige dagen. Kennelijk zijn veel mensen gisteren al verder gelopen om vroeg (voor de mis) in Santiago te zijn. In Lavacolla wat thee gedronken en gegeten (in la Concha) en toen weer verder. Bij de kerk in Lavacolla vond ik een slaapzak die kennelijk door iemand was verloren/ vergeten. Heb hem maar meegenomen. Wellicht kom ik onderweg nog iemand tegen die hem verloren was en zich dat realiseerde. Anders geef ik hem af in de herberg. Misschien wordt 'ie daar opgehaald.

Om ca 12.00 uur in de herberg in Santiago. Op zich valt de binnenkomst (ook bij zonnig weer) mij een beetje tegen. Je ziet wel veel stad, maar de kathedraal en andere kerken verdwijnen wat in de zee van flatgebouwen. De stad wordt behoorlijk groot. De herberg is op de begane grond van een enorm flatgebouw/ appartementencomplex in een wat eentonige nieuwbouwwijk (heel veel flats zonder veel kleur). Hij ligt ca 20 minuten lopen van de oude stad. Eerst maar gedoucht en gegeten. De mis doe ik zondag wel als ik terugkom uit Fisterra.
De stad in en naar het pelgrimsbureau, m'n "Compostela" opgehaald en vervolgens als pelgrim/ toerist verder. Gelukkig kom je ook veel bekende gezichten tegen, je feliciteert elkaar al zoenend, omhelzend, handenschuddend. Ongeacht hoe, iedereen is in Santiago aangekomen. Feest van elkaar herkennende pelgrims. Voldoening alom over het bereikte, maar ook emotie over wat men heeft meegemaakt.
Ik mag nog een paar dagen!