• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zondag 26-08-2007 = 08.00 - 16.15 uur
Col de Somport - Jaca = via Canfranc Estacion - Canfranc Pueblo - Villanua - Castillo de Jaca
ca 32 km = totaal 135 km

Achteraf was de herberg toch nog behoorlijk gevuld met (beginnende) lopers. Ze waren met de bus vanuit Pamplona afgezet boven op de Col en beginnen van daaruit de Camino.
Sommigen waren gisteren reeds de eerste 8 km afgedaald naar Canfranc Estacion, waar ook een herberg is. Anderen begonnen ook vandaag en sliepen dus ook in Aysa.
Er was meer plaats in de herberg dan ik eerste instantie had gedacht. Het had vannacht ook nog behoorlijk gewaaid/ gestormd en geregend.
Toen ik vertrok was het echter half bewolkt en helder weer. Nog niet echt zonnig, want de zon vertoonde zich nog niet in het dal.
Het was wel weer erg glad en het pad niet al te breed (muilezel/ geiten). Het was dus weer erg uitkijken waar je je voeten zette. Het ging nu (vrij) steil naar beneden. Schoenen en broek waren binnen no-time weer nat en modderig van het gras en de begroeiing langs en op het pad.
In Canfranc Estacion wat gedronken. Gerard (uit Barcelona) mijn kamergenoot in de herberg kwam er ook net aan; hij had toch maar niet ontbeten in Aysa (08.30 uur).

Toen weer op pad. Het werd allengs warmer en vlakker (ook hier en daar weer een stukje omhoog) en vervolgens in Canfranc Pueblo even gezeten en toen weer verder naar Villanua. Daar gegeten en gedronken. Je kon hierna 2 kanten op. Ik koos de oude pelgrimsroute door het dorp en bleef daardoor aan de linkerkant van de Rio Aragon. Was achteraf iets langer en meer klimmen en dalen, maar zeer de moeite waard. Daar doe je het voor!
In Castillo de Jaca liep ik daardoor eerst een heel stuk omhoog om daarna weer evenveel te dalen om aan de andere kant van het dorp te komen. Castillo de Jaca ligt ongeveer 100 meter boven de weg, dus wel even zwoegen. Eerst maar eens uitgebreid gepauzeerd op een schaduwplekje en het zondagse uitgaansleven van Castillo bekeken. Heel veel gezinnen die met kinderen (jengelend) en karretjes door een parkachtig gebied wandelden en zo te zien wat zinloos heen en weer liepen te flaneren; lijkt me toch wel een opgave zo in de warmte.
Het was inmiddels meer dan 25° C geworden en het bos lag achter me, dus stevig zweten. Om rond 4 uur liep ik Jaca binnen. Een wat groter stadje, dus het was nog even zoeken (en de temperatuur +30° C) naar de herberg.