zaterdag 25-08-2007 = 09.15 - 14.15 uur
Borce - Col de Somport = via Urdoz
ca 17 km = totaal 103 km
Bij vertrek vanochtend begon het weer te regenen. Eerst dus nog maar een koffie in de dorpsbar. Maar dan toch maar op weg.
Het begon harder te regenen en te onweren met stevige bliksemslagen. Poncho toch maar omgedaan. Er moet ca 1000 meter geklommen worden.
Het eerste stuk liep weer via de N134. Het was niet druk en het liep wel gemakkelijk omhoog. Na ca 1 uur koffie in Urdoz. Dat was meteen de laatste mogelijkheid. Vervolgens nog een stuk langs de weg en toen het bos en de bergen in.
Op zich was het mooi, maar ik kan me niet herinneren ooit zulke zware etappes te hebben gelopen als hier in de Pyreneeën vandaag en de vorige dagen.
Het was wel gestopt met regenen; het was echter nog wel bedekt en grijs. Ik schat dat de vochtigheid de 100% naderde. Ik had dan ook (letterlijk) geen droge draad meer aan mijn lijf.
Met "wandelen" heeft dit stuk niet veel te maken. Klimmen, klauteren, glibberen, glijden, door water waden, over boomstronken, door watertjes heen; kortom: meer dan afzien.
Ik verheug me op morgen, dan kan ik weer dalen.
Om ongeveer 14.15 uur was ik op de Puerto de Somport/ Col de Somport op 1.640 meter.
Op zich is er niet veel te doen, maar er is een herberg/ winkeltje/ restaurant aan de Spaanse kant en een restaurant aan de Franse kant.
De herberg is erg simpel, maar goede warme douches.
Gedouched en daarna al mijn kleren van de dag gespoeld en "schoner" gemaakt. In de wind en de zon zal dat wel weer drogen (een ander gevoel dan de afgelopen dagen).
Wat gegeten en gedronken en nu maar genieten van een pijpje en een biertje in de zon en de wind.
Heel opvallend was dat ca 100 meter voor de pas de lucht brak en zon doorkwam. Kijkend naar Spanje is het inderdaad zonnig; als je terugkeek naar de Frans kant zag je de grijze bewolking laag over de bergen hangen. Fraai uitzicht op de weg van morgen het dal in.