vrijdag 17-09-2021
Malden - Grave
22 km – totaal 94 km
De slaapplaats bij José en haar man was uitstekend, evenals het ontbijt. We hadden goed geslapen en er weer zin in.
Doordat we gisteren een stuk terug hadden gelopen vanuit Malden om bij ons logeeradres te komen, waren we nu een behoorlijk stuk van de route vandaan.
Om weer bij de route te komen, zouden we weer een stuk langs de rijksweg terug moeten lopen. José gaf aan dat er schuin tegenover het huis een bushalte was van de bus richting Malden centrum, die ons na een paar haltes bij Intratuin in Malden zou afzetten. Daar de rijksweg oversteken en dan richting “de Elshof”.
Zo gezegd, zo gedaan. Veel schooljeugd op het fietspad en in de bus richting Malden en Nijmegen.
Zo gezegd, zo gedaan. Veel schooljeugd op het fietspad en in de bus richting Malden en Nijmegen.
Bij het landgoed “de Elshof” veel mooie, oude bomen. Vervolgens op weg naar het Maas-Waal kanaal.
Onderweg: grote verrassing! We komen een fietser in de richting Nijmegen tegen en ik dacht, hij was al bijna voorbij, hé, die man ken ik. Ik riep hem na: “hé, Johan!”. Hij had inmiddels ook ingehouden.
Het was inderdaad Johan van den Boom. Ik had hem voor de eerste keer in 2004 ontmoet bij de najaarsbijeenkomst van het genootschap in de regio Den Bosch. Hij had dat jaar zijn tocht naar Santiago gelopen en ik was in de voorbereiding voor mijn eerste tocht in 2005. Van hem heb ik de eerste routes en logeeradressen op weg naar Santiago ontvangen.
Sindsdien hebben we zeer onregelmatig contact, maar elke keer zeer ontspannen en aangenaam.
Daarna, over het Maas-Waal kanaal, richting Hatertse en Overasseltse Vennen. Een schitterend gebied. Koffie en pauze bij St. Walrick met de lapjesboom en de kapel ruïne. We waren er eerder met een regiowandeling.
Na de pauze weer verder, door een wat landelijk gebied met onderweg een vrij nieuwe Mariakapel, de Maasmolen bij Nederasselt en zo uitkomend bij Grave boven de sluis.
De brug bij Grave was in onderhoud en ingepakt en met enorme herrie (gritstralen) konden we de overtocht voor voetgangers maken.
Net over de brug, rechts kijkend naar de polder met het kazematten museum, zagen we een man in antiek (’40 - ‘45 er jaren) uniform staan. We maakten nog een grapje tegen elkaar: “Hij zal toch wel weten dat de oorlog al een tijdje geleden …..??”
Nog geen erg, maar toen we ons omdraaiden, zagen we meer militaire activiteit en realiseerden we ons dat het 17 september was. 77 jaar terug was de brug bij Grave ingenomen door de geallieerden en morgen zouden er herdenkingen zijn.
Daarna langs de Maas richting Grave. Eerst maar pauze genomen, gegeten, gedronken en onze Graafse ringetjes opgehaald.
Daarna nog een behoorlijk stukje door het plaatsje op weg naar onze slaapplaats bij Wilma en Joop.
Plezierige ontvangst; eerst maar wat drinken en praten onder/ in de carport. Daarna douchen/ slapen. Morgen een (lange) dag (of eventueel wat alternatief vervoer??).