vrijdag 05 juli 2019, Saint Jean Pied de Port
0 km – totaal 897 km
Cath had al eerder voor 2 nachten gereserveerd in de herberg Beilari. Beilari is de voormalige “l’Esprít du Chemin” van Huberta en Arno. Cath was eerder in Beilari geweest en ik had in de l’Esprít geherbergiert. Die herinnering had ik dus nog.
Kort gezegd: het gebouw is er nog, maar de sfeer is anders. Joseph is een aardige kerel en zijn zoon Matthieu een verdienstelijke koker. Het gedoe rondom de ontvangst, de gezamenlijke maaltijd en het verblijf doet wat geforceerd aan. Waar eerder Huberta en Arno, samen met de veertien-daagse vrijwilligers, de herberg “deden”, wordt nu de schoonmaak uitbesteed, Matthieu kookt en Joseph is de “manager”.
Wat mij betreft is het wat kunstmatig/ plasticachtig. Ik zal er waarschijnlijk niet meer overnachten.
Na ontbijt (om 8 uur zijn de laatste pelgrims al lang vertrokken en is de herberg leeg), maakten we ons op voor een dagje Saint Jean Pied de Port. Overdag is de herberg gesloten (tot 14.30 uur) maar we hadden de sleutelcode om eventueel binnen te komen.
Dus eerst maar koffie op een terras met zicht op de rivier. Het was al zonnig, dus goed toeven. Daarna de eerste souvenir- en shopronde.
Bezoekje aan de kerk (l’église notre dame du bout du pont) voor de ramen en een kaarsje en daarna lunch. Eerlijk gezegd is St Jean maar een klein dorpje. In de middag als de pelgrims al zijn aangekomen, óf uit Ostabat, óf met de trein uit Biarritz, dan is het behoorlijk druk en gezellig. In de ochtend is er minder drukte en vertier.
Geprobeerd om een slaapplaats te regelen voor zaterdag op zondag in Madrid. De eerste 5 pogingen lukten niet. Alles was gevuld rondom het centrum (Plaza Mayor/ Puerto del Sol).
Eindelijk lukte het om een pension te vinden dat kennelijk nog plaats had voor één nacht en waar ik kon reserveren op de Calle Mayor, kort bij het centrum. Ik hoefde zelfs morgen niet te bevestigen dat we kwamen. Geruststelling.
Daarna weer terug naar de herberg. De eerste nieuwe gasten waren reeds aangekomen. Met enkele pelgrimsgesprekken met de gasten gaat de tijd snel en verzeil je al weer rap in de dagelijkse herbergroutine van de gezamenlijke avondmaaltijd.
Morgen weer vertrek richting huis.