• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

donderdag 04 juli 2019, Pamplona – Saint Jean Pied de Port
0 km – totaal 897 km

De bus naar Saint Jean Pied de Port zou om een uur of kwart voor tien vertrekken. Ik had dus voldoende tijd om op mijn gemak op te staan, in het centrum te ontbijten en vervolgens naar het busstation te lopen.
Op het busstation nog wat snoeperij ingeslagen voor onderweg en dan per bus op weg. Onderweg kruist de bus regelmatig de Camino Francés, zodat je ook telkens pelgrims ziet zwoegen op weg naar hun bestemming, welke dan ook. De bus volgt de route over de N135 via Villava, Larrasoaña, Zubiri, Erro, Espinal en Roncesvalles. Daarna de route via Valcarlos (D933) naar Saint Jean Pied de Port. Zeer heuvelachtig en een schitterende tocht. Al rijdend in de bus realiseerde ik me dat de “lage” route via Valcarlos ook best wel pittig klimmend en dalend is. Nooit zo mee bezig geweest.

Om een uur of half twaalf in Saint Jean Pied de Port. Het was mooi weer en eerst dus maar op weg naar de herberg Beilari (voormalig l’Esprít du Chemin) om mijn rugzak te parkeren. De herberg was tot 14.30 uur gesloten. Dan maar bij het tegenover gelegen pelgrims bureau. Geen probleem om mijn rugzak achter te laten (let wel op onze openstelling tijden van het bureau).
Cath appte dat ze waarschijnlijk rond 2 uur zou aankomen in St Jean; ik had dus nog wat tijd voor koffie en een hapje.
Beneden in het dorp op het pleintje in de zon een plekje gevonden voor koffie met crêpe chantilly. Je moet wat tenslotte.
Daarna weer de tocht naar boven door het dorp, via de Porte de Saint Jacques, een stukje verder met uitzicht op de binnenkomende weg vanaf Saint Jean le Vieux. En na een tijdje inderdaad. Weerzien!
Beatrice en Michel (Cath haar loopmaatjes) zouden in de middag al per trein vertrekken naar Biarritz. Eerst dus maar wat gegeten en bijgepraat. Vervolgens gezamenlijk naar het station en afscheid.
Daarna richting herberg Beilari en eerst maar installeren en voor Cath douche en rust.