woensdag 03 juli 2019, Pamplona
0 km – totaal 897 km
Op het gemak opgestaan. Gisteravond was het toch later geworden dan verwacht en wat emotioneler. Ik ben nooit zo van het afscheid nemen en heb er altijd wat moeite mee.
Ik kon om een uur of 11 terecht in de herberg bij de catedral. Op zich was de plaats van mijn pension uiterst gunstig in het centrum en niets mis mee, maar er waren niet veel/ geen gelijkgestemden. In de hostal wel meer en die ligt eigenlijk ook in het centrum (300 meter van het gemeentehuis).
Vlakbij het gemeentehuis in een barretje wat ontbeten. En inderdaad. De bewerkte straatoppervlakken waren stroef van de rubber substantie; het werkt dus wel.
Daarna richting catedral/ albergue. Ik was er vóór 11 uur en de herberg was nog niet geopend. Eerst maar koffie geprobeerd op een terras tegenover de herberg en de catedral.
En dan opeens vallen er wat druppels uit de hemel. Zeer onverwacht een voorbijtrekkende wolk. Was ook vrij snel weer over. Reisverhaal en foto’s wat bijgewerkt en daarna de rugzak geparkeerd in de herberg. De meeste mensen zijn vertrokken, maar er zijn een paar blijvers.
Daarna eerst maar naar het busstation. Een kaartje voor morgen met de bus naar St Jean Pied de Port is het meest interessant. Naar het busstation was ongeveer een ½ uurtje lopen van de herberg door de stad. Het was weer zonnig geworden en er waren veel mensen op straat. Het busstation was behoorlijk druk en het kostte me dan ook enige tijd om een buskaart naar St Jean te krijgen. Retour kaartje moest in de bus in St Jean worden gekocht.
Daarna terug het centrum in naar het plaza del Castillo voor een uitgebreide lunch. Vervolgens naar de plaats waar de stieren voor San Fermín zijn verzameld. Toen ik er aankwam, hoorde ik ze wel maar kon ze niet zien of er bij komen. Later op de middag zouden de stallen zijn geopend voor bezichtiging.
Eerst dus maar naar het treinstation om de reis voor zaterdag naar Madrid te reserveren. In eerste instantie wat moeilijk om voor Cath met haar tarjeta dorada (kopie) een kaartje te kopen. Na wat aandrang en uitleg lukte het toch wel, zodat de terugreis geregeld was.
Daarna weer terug de stad in via de Río Arga. Het was inmiddels weer behoorlijk warm geworden maar op weg van het treinstation naar de herberg kom je langs het park/ verzamelplaats van de stieren. Er hoefde dus niet te worden omgelopen. Via een loketje en een kleine bijdrage kan je het complex bezoeken/ bezichtigen. Een 15-tal stallen/ corals waar, van verschillende fincas/ eigenaren, een aantal (ik schat zo’n 40 – 50) stieren zich in de zon/ schaduw (wat ze maar wilden) bevonden. De stieren hadden ook hier, zo te zien, nog een goed bestaan. Over een paar dagen mogen ze aan de bak door de straten van Pamplona.
In de avond weer terug op het plein voor het gemeentehuis voor een drankje en een maaltijd, maar eerst nog wat inkopen gedaan. Je bent tenslotte in Pamplona, net voor de San Fermín feesten. Dus een T-shirt met stierafbeelding en een Pamplona-rode sjerp.
Vervolgens in de buurt slenterend op weg naar maaltijd ook nog de San Saturnino kerk bezichtigd. Mooie kerk, midden in het centrum van Pamplona.
In een restaurantje op het plein wilde ik eten. Binnen zat een soort ukelele groepje voor hun wekelijkse repetitie avond. Vond ik wel charmant.
De bestelde gazpacho smaakte echt uitstekend en “verrukkeluk”. Het ukelele groepje speelde zelfs op (mijn) verzoek, maar mijn keuze was niet geheel hun muziek style.
Wat erna als maaltijd kwam, was echter zodanig minder qua bediening en smaak (vettig/ benig), dat ik het niet verder wilde consumeren. De eigenaar/ chef vond het erg vervelend en probeerde me nieuw eten te bedienen. Het had alles bij elkaar echter al zo lang geduurd, dat ik geen zin meer had. Hij gaf me nog wel wat korting. Elders dan nog maar een” tapatje”.
Daarmee was de dag wel weer ten einde.