• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zaterdag 06 juli 2019, Saint Jean Pied de Port - Madrid
0 km – totaal 897 km

Vanmorgen dezelfde ochtendroutine als gisteren. Dat wil zeggen ontbijt in de herberg. Gedag zeggen van een paar pelgrims die ook niet te vroeg op weg gaan.
Spullen ingepakt, rugzak gestald en dan nog een ochtend doorbrengen in het dorp.
Eerst maar weer koffie aan de rivier.
Toen we aan de tweede ronde toe waren, zag Cath Dave voorbij trekken. Volstrekt onverwacht. Zij was hem eerder tegengekomen en had niet verwacht hem nog terug te zien. Bij het opstaan ’s-morgens in een gîte onderweg was hij duizelig geweest. Cath had zich met Beatrice wat om hem bekommerd. Eventueel last van een zonnesteek en hij was naar een ziekenhuis gebracht. Achteraf bleek het geen zonnesteek, maar iets aan het slakkenhuis in zijn oor.
Hij vertelde nu, tijdens de koffie, dat hij er eerder last van had gehad.
Dave ging verder met het zoeken naar een overnachtingplaats en wij gingen terug omhoog naar de herberg om onze rugzakken op te halen en vervolgens, na een snelle lunch, naar het busstation voor de bus naar Pamplona.
Om een uur of kwart voor 2 vertrok de bus via Valcarlos en Roncesvalles naar Pamplona. Een voorspoedige tocht. Toen we in Pamplona aankwamen was het loeiheet en behoorlijk druk.
We namen een taxi naar het treinstation, want lopend of met de bus gaf wat problemen.
Dit weekend was San Fermín en dus was de binnenstad niet echt toegankelijk voor openbaar vervoer en werd er veel omgeleid. Overal in de stad grote groepen in het wit met rode sjerp geklede feestgangers. Via een omweg, buiten het centrum om, aankomst bij het treinstation. Zo mogelijk nog drukker.

Om een uur of 8 in de avond in Madrid. Taxi naar onze besproken slaapplaats. Het was erg druk in de stad en de taxichauffeur gaf aan dat hij niet bij de Calle Mayor kon komen en ons ergens, zo dicht mogelijk daarbij in de buurt, zou afzetten. Het gehele centrum was min of meer voor verkeer afgesloten.
Het was vandaag de dag van de “Gay Pride” in Madrid. Hoe meer richting centrum/ Plaza Mayor, hoe drukker het werd op straat. De taxichauffeur zette ons ergens af in de buurt van de Santiago-kerk. Het viel dus mee. Een stief kwartiertje lopen naar ons pension in de Calle Mayor.
Aldaar grote, grote malheur!
De pensionhouder gaf aan dat er geen plaats was en dat er ook niets was gereserveerd, want dat deed hij niet telefonisch?? En er was ook niet gebeld naar hem opgebeld, ofschoon ik dat wel op mijn telefoon kon laten zien. Of het kwam door mijn beperkte Spaans of door de gevorderde leeftijd van de pensionhouder, ik weet het niet. In elk geval hadden we geen slaapplaats voor de nacht. Een huisgenoot gaf nog enkele adressen, maar gaf ons niet veel kans. Alles in Madrid (zeker in de nabije omgeving) was min of meer vol.
Vervolgens de zak maar weer op de rug en op zoek naar een alternatief.
Eerst maar proberen wat te eten en te drinken te krijgen en dan zoeken (via Gronze) naar een pelgrims slaapplaats voor de nacht. In de nabije omgeving lukte dat inderdaad niet.
Lourenzo nog gebeld, maar die had op zo korte termijn ook niet een mogelijkheid. Hij suggereerde om maar via “booking” te kijken. Dat leek wat problematischer, omdat ik niet direct via internet met mijn creditkaart kon betalen. Hotel gezocht in de buurt van het vliegveld, want dat leek wel handig, gelet op de drukte in de stad. Telefonisch contact gezocht met de creditcard organisatie om mijn card weer tijdelijk te deblokkeren voor deze hotel transactie. Geen probleem. Er was voldoende plaats in het Senator Barajas Hotel in de buurt van het vliegveld. We hadden nu een slaapplaats voor de nacht, maar hoe er te komen?
We zaten op dat moment op het Plaza de Jacinto Benavente midden in de drukte.
Vervolgens op zoek naar een taxi. Overal waren feestgangers en taxi’s waren in de buurt niet te vinden (mochten niet in het centrum komen). We moesten ons ruim een uur door de mensenmassa’s heen worstelen. En eindelijk, bij de laatste politie blokkade, vonden we een taxi die ons naar het hotel bracht. Iets na middernacht kwamen we aan bij het Senator Barajas Hotel
Een zeer luxe onderkomen, waar we overigens maar kort gebruik van konden maken. We wilden de volgende ochtend om kwart voor zeven op het vliegveld zijn voor onze terugvlucht.