zaterdag 22 juni 2019, a Rúa de Valdeorras - Quiroga
via Montefurado - Bendilló
30 km – totaal 700 km
Vandaag leek het weer een pittige dag te worden. Stijgen/ dalen zonder enige voorziening onderweg. Niks bar, niks koffie, niks dan bos en berg.
Dus eerst maar uitgebreid ontbijt. Moest hiervoor wel een stukje terug naar het dorp. Maar het is niet anders. Rúa uit is meteen stijgend. Ik ben niet zo zeer van het asfalt, maar vandaag een verademing. De oude LU933 stijgt en daalt minder snel dan in de bossen en is zonder al te veel uitstekende stronken. Soms gaat de camino er een stukje vanaf, door een gehuchtje of een afsnijdend bospad, en dan voel je de benen.
Eigenlijk gaat het zo de gehele dag door.
Het eerste dorp Alvaredos: geen levende ziel, zelfs geen dieren. Volledig doods en verlaten. Maar weer verder richting Montefurado (overigens is dit een ander plaatsje dan op de camino primitivo; onze kerst-/ nieuwjaarskaart van enkele jaren geleden).
In, net vóór, Montefurado is een station. Voor wat of voor wie is mij een raadsel. In het plaatsje heb ik 2 mannetjes gezien. Eén sproeide de plantjes/ bloemen voor zijn woning en de ander liep met een bak brandhout op zijn schouder. Er stond ook een auto bij de kerk. Iets verder, toen ik het plaatsje uitliep, zag ik nog een man die wat herstelwerkzaamheden pleegde aan een huisje/ bouwval.
Verder de gehele dag zo’n beetje hetzelfde beeld. Bergen links en rechts. Het camino-pad een paar honderd meter boven de río Sil, de spoorlijn en de N120, erg slingerend het dal en de rivier volgend.
Was wel erg vermoeiend. In de middag, een km of 7 vóór Quiroga, werd het warmer. De zon brak door de wolken en meteen heet/ benauwd.
Bij binnenkomst Quiroga eerst maar even gezeten en wat gegeten en gedronken.
De hostal ligt aan het einde van Quiroga vanuit mijn binnenkomst gerekend. Dit weekend zijn de feesten van San Juan, maar daarvan heb ik nog niet veel gemerkt.
Paul (IRL) en Michael (CND) waren ook in de hostal. Ze hadden vandaag ca 36 km gelopen. Ik had ze eerder kort in Borrenes gezien waar ik verder ging naar las Médulas. Samen gegeten bij Chapacuña (Gallego).
Niet te laat naar bed; toch wel wat vermoeid. Ik tel de dagen per dag. Voor morgen heb ik de etappe in 2 gesplitst. Dus maar een kort stukje naar a Labrada.