vrijdag 21 juni 2019, o Barco de Valdeorras – a Rúa de Valdeorras
via Villamartin de Valdeorras
16 km – totaal 670 km
Vandaag écht een rustige dag. Een beetje monotoon wellicht en ik in een sombere bui na gisteren. Maar goed, 13 km op papier, dat wil zeggen vroeg klaar. Tussen de middag warm eten. Geen verrassingen in de avond dat er niets open is op een fatsoenlijke tijd.
In de 13 km naar Rúa zou er ook geen bar of iets zijn om even te pauzeren, of je moet een stuk omlopen de grote weg over. Dat viel echter mee. Na ca 7 km Villamartin de Valdeorras met een bord naar een bar, 200 meter. De moeite waard.
Uitgebreid koffie. Ik was de eerste, maar later kwamen er nog een paar joggers langs en een tweetal vrouwen op weg naar hun werk. Restaurant/ bar annex speeltuin.
Na een tijdje in half zon, half schaduw, toch maar weer verder. Je moet het feest ook niet te veel rekken.
Ook hier onderweg nog een paar leisteen zagerijen (zeer luidruchtig in bedrijf). En dan vrij vroeg (ca 12.00 uur) in a Rúa de Valdeorras. Ook dit is een langgerekt plaatsje en weer aan het einde (voor mij althans) mijn pensión/ slaapplaats. Ik moet morgen ca 500 meter terug voor ontbijt en de vervolgroute.
Pensión Fabio Sanchez is overigens een uitstekend pensión met een schitterende kamer. Aanrader. Zeer fraai uitzicht op de río Sil (Encoro de San Martiño) en de er tegenover liggende bergen. Het kon minder.
Tussen de middag warm gegeten. Wat me altijd verbaasd, is dat het altijd , waar dan ook, zo druk is. Families met kinderen en grootouders, een koppeltje werklieden, losse werkers/ reizigers met kantoor aan tafel, verdwaalde pelgrims zoals ik. Kortom, meestal wel aardig gevuld. Verder de middag doorgebracht (in a Rúa de Valdeorras is niet zo veel te doen).
Morgen weer een langere dag, zodat die minder lang duurt.