maandag 17 juni 2019, Astorga - Foncebadón
via Sta Catalina de Somoza – el Ganso – Rabanal del Camino
28 km – totaal 560 km
Rustig dagje te lopen. De bar waar ik eerder had ontbeten, vlakbij de herberg, was gesloten. Dus maar meteen op weg Astorga uit. Er komen meer ontbijtplaatsen in het plaatsje. Vrij snel iets gevonden. Achteraf was ik net op tijd. Toen ik mijn tostadas kreeg, kwam er net een grote groep Duitsers de bar in. Duidelijk hetzelfde ontbijtidee. Alleen duurde het nogal lang, voordat iedereen de ontbijtwensen had bedacht en opgegeven. Later in Rabanal del Camino en elders onderweg zag ik ze weer. Het bleek een groep Jacobsgangers (kerkelijk) te zijn uit Augsburg die met elkaar naar Santiago gingen. Zij hadden een eigen, gesponsorde, bagagebus bij zich, waarin de bagage werd vervoerd en die onderweg op de rustplaatsen voor verzorging zorgde. Een zeer gemêleerd gezelschap.
De eerste stop in Sta Catalina de Somoza na een uur of twee. Eerst maar uitgebreide koffie pauze. Dit keer niet bij de “Caminante”, maar aan de overzijde, wat meer in de zon.
De volgende stop in el Ganso bij de “cowboy”, een uurtje verder. Het landschap wordt afwisselender en de weg gaat geleidelijk aan omhoog. In el Ganso vroeg een Amerikaanse vrouw of ze een foto van me mocht nemen. Wat mij betreft, ik probeerde nog: één Euro ??, maar dat werkte niet.
De volgende rust in Rabanal del Camino. Aan het begin van het dorp la Senda/ el Tesin lunch. Het was nog zonnig, maar de wind stak al wel wat op. Het laatste stuk naar Foncebadón ging stevig omhoog. Het weer sloeg om, winderig, bedekte lucht. Eigenlijk gewoon fris/ koud. Of ik er nu echt last van had, ik weet het niet. In elk geval viel het lopen/ klimmen me een beetje zwaar.
De entrée weg in Foncebadón lijkt inmiddels wel een autoweg (beton/ breed). La Druïde is volledig verbouwd en vernieuwd. Mooie herberg met een goed restaurant en voorzieningen. Veel verbeterd sinds de laatste keer in 2016 dat ik er was.
Door het klamme, vochtige weer was mijn kleding ook behoorlijk nat en het leek niet echt goed te gaan drogen. Heb mezelf maar verwend door de gehele uitrusting door de wasmachine te laten behandelen. Alleen maar spoelen is op den duur ook niet alles.
Morgen zonsopkomst in Foncebadón. Ik twijfel eraan of ik wel zo vroeg wil opstaan. Ik zie wel.