• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zaterdag 15 juni 2019, León – Villar de Mazarife
via Chozas de Abajo
25 km – totaal 496 km

Naar mijn weten dit jaar voor de eerste maal in één keer goed León uit gelopen. Als je het weet is het niet moeilijk.
’s-Ochtends altijd fris. Dit keer had ik mijn handschoenen te voorschijn gehaald en dus maar proberen of het werkt met handschoenen lopen.
Ca 07.30 uur ontbijt, maar ik was al eerder. Edwin, een Canadees, vertrok vandaag terug naar Parijs, waar hij studeert. Hij had een paar weken gewandeld en moest terug. Hij bood een Epinal zakmesje aan. Op het vliegveld zouden ze het toch maar weigeren (hij had alleen handbagage) en hier had iemand er wellicht nog wat aan. Heb het graag aangenomen.
Ook waren er op de kamer nog een tweetal Brazilianen Ana en Zize. Zij hadden besloten om langs de weg naar Villadangos del Páramo te gaan en niet via Villar de Mazarife. Ik zou ze later nog wel een paar keer tegenkomen. Alex, een Italiaan die in Hamburg woonde, had een aantal dagen met hen mee gelopen. Vandaag bleef hij één dag extra in León. Sinds de Pyreneeën had hij al last van zijn knie en wilde nu enige rust voor herstel. Of dat in één dag lukt??
Ook was er gisteravond laat nog Han bijgekomen. Een Koreaanse die alleen onderweg was en wel zag waar ze uitkwam. Ongebruikelijk, een alleen lopende Koreaanse. Zij had echter wel een periode in de Verenigde Staten gewoond, dus wellicht wat minder streng in de leer.

Om een uur of 9 was ik al in Virgen del Camino. In eerste instantie met behulp van een plattegrondje, dus niet via de pijlen, ben ik de stad uitgelopen en grote verrassing, het ging in één keer goed. Eerst maar in de zon op een terras langs de weg gepauzeerd. De aantallen pelgrims onderweg waren goed te tellen.
Het eerste stuk na de splitsing bij la Virgen del Camino naar Fresno/ Oncina was in mijn herinnering weer omgelegd. Nieuwe autoweg, rotondes, carretera. Het vroegere pad, nu alternatief, kon ik niet zo goed vinden. Na Oncina de la Valdoncina kwam ik weer in de mij vertrouwde omgeving terecht. Zeer plezierig landschap. Verspreide bomen en struiken groei, grasland ertussen, weids gezicht. Hier en daar een poeltje met kikkers en wat zwevende roofvogels. Niet veel mede lopers en/ of fietsers. Auto’s al helemaal niet, soms één van de politie of het landschapsbeheer.
Vrij vroeg in Chozas de Abajo en navenant ook in Villar de Mazarife. In dat dorp gebeurt overigens ook niet al te veel, ofschoon: 3 herbergen met allemaal plenty plaatsen, 2 supermarkten (open vanaf 17.00 uur), één bar, één kerk.
Waar de pelgrims zijn, ik weet het niet, want ik vind het nog steeds erg rustig. Het was wel een goed moment om weer eens wat uitgebreider mijn kleren te wassen.
In de herberg een gemeenschappelijke maaltijd van salade/ soep/ paella/ toetje. Op zich wel gezellig en geanimeerd . Ben er niet écht dol op, maar goed. Verder in het dorp zal het zeker niet beter zijn.
Morgen Astorga. Hopelijk wat drukker.