• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

vrijdag 14 juni 2019, Mansilla de las Mulas - León
via Puente Villarente - Arcahueja
20 km – totaal 471 km

Bij vertrek uit Mansilla de las Mulas was het nog behoorlijk koud. Eigenlijk is dat elke ochtend wel het geval. Mijn handschoenen zitten helemaal onderin mijn rugzak, want die heb ik toch niet nodig of gebruik ik niet. Maar misschien is het toch handig om ze vanavond te voorschijn te halen om ze wat meer bij de hand te hebben. Na een koud uurtje komt de zon wat meer op temperatuur en ik ook.
De eerste stop in Puente Villarente. De oude (smalle) brug wordt momenteel verbreed. Volgens mij wel hard nodig, want er komt steeds meer verkeer en eigenlijk was de brug maar 1 ½ auto breed. Uit ervaring: behoorlijk riskant. Tijdje in de zon gezeten en toen weer verder naar Arcahueja. Daarnaar toe is eigenlijk maar een heel klein stukje, maar ik pauzeer toch maar even bij de bar la Torre.

Het laatste stuk naar León is ca 8 km en gaat licht omhoog naar het industriegebied bij Puente Castro en dan dalend de stad in. Het blijft opvallend rustig met pelgrims onderweg. Een paar bekende gezichten, maar niet echt druk. Ik liep vrij gemakkelijk de stad door naar de herberg San Francisco de Asís. Een vrij grote slaapfabriek, maar met veel voorzieningen en kleinere 4 – 6 persoonskamers.
Gedouched en daarna de stad in om wat te eten. Herberg ligt op ca 10 - 15 minuten lopen van de catedral. Op het plaza de Regla bij de catedral ook opvallend weinig mensen. De middag doorgebracht op terras/ bezoekje catedral/ plaza mayor/ plaza de San Marcelo/ terras.
Zeer wisselend weer, half bewolkt en winderig. In de zon loeiheet en met de wolken ervoor winderig en fris.
Wat mij opvalt dat ik in de gehele stad geen mobiel internet heb; nog niet eerder meegemaakt. Toch wel lastig. In de meeste cafés is wel wifi, maar toch.