dinsdag 11 juni 2019, Santervás de Campos - Sahagún
via Arenillas de Valderaduey
22 km – totaal 411 km
In de herberg goed ontbeten. De hospitalero zorgde goed voor ons en ik nam ook maar meteen iets mee voor onderweg, want er leek niet veel horeca te zijn tot aan Sahagún.
Dus maar op pad met goede moed; niet zo’n lang stuk overigens.
Er was wel een mager zonnetje, maar om half acht was het nog wel behoorlijk fris/ koud. Veel koude wind, eigenlijk de gehele dag. Na 2 tussenstops, met enig voedsel uit eiigen rugzak, kwam ik Sahagún binnen aan de goede kant. Bij het Santuario de la Peregrina. Meteen maar een certificaat gehaald. Daarna wat gegeten en naar de herberg de la Cruz (van de benedictinas). Gedouched en de gebruikelijke rituelen. Een kamer van 4, waarvan 3 Koreanen (Moon). Zij hadden die dag 35 – 40 km gelopen vanaf Carrion de los Condes op de Camino Francés. Ik had er niet zo’n last van, want ze vielen meteen in slaap.
Toen ik daarna op een terras een biertje nam, zat verderop een meisje (zielsverwant) aan het bier uitgebreid de Francés gids te bestuderen. Sandra uit Hamburg/ Duitsland. Zij liep alleen, was een tijdje in Hontanas gebleven en gaat er zeer waarschijnlijk weer naar terug. Zij had er een aardige kerel ontmoet in een herberg. Het laatste jaar had ze veel meegemaakt in de familie en was daarna op weg gegaan. Wat ze verder wilde, was haar nog niet erg duidelijk.
Zij vertelde me dat er vanavond stierenrennen was in Sahagún (feestweek). Afgesproken dat we dat samen zouden aanzien.
’s-Avonds lang gewacht op de stieren, met een zeer koude wind. Sandra had echter een voorraadje bier meegenomen, waarvan ze grootgebruiker was, dus het was uit te houden.
Na afloop van de rennen naar de arena waar de plaatselijke (jongere) bevolking zich bezighield met de los rennende stieren.
Het was een aardig schouwspel, maar koud, zeer koud. Nadien maar afscheid genomen van Sandra; waarschijnlijk zie ik haar niet meer. Om 22 uur sluit de herberg.