woensdag 10-10-2018 = Mougás – Saiáns
via Baiona
27 km = totaal 971 km
De opstaptrapjes bij de stapelbedden zijn niet overal gelijk. Toen ik naar boven wilde klimmen (uiteraard in het donker), raakte het trapje uit balans en schoof van het bed af. Ik stond op het trapje en ging dus mee. Nadat het trapje met een donderende klap op de grond terecht was gekomen, lag ik daar dus ergens bij tegen een muur in het donker in een ongemakkelijke stand. Zo te zien en voelen, viel het mee. Kamergenoten hielpen me overeind en inspecteerden de schade. Een enorme buil op mijn hoofd (type duivenei ++), maar verder leek het mee te vallen. Kan alles nog redelijk volgen, in elk geval niet minder dan normaal.
In de loop van de nacht kreeg ik wat hoofdpijn (neobufren) en in de ochtend nog een paar pillen. In de loop van de dag verdwenen de hoofdpijn resten en was het verder een goede dag.
Het tijdverschil laat zich inderdaad merken. Het werd pas ca 08.00 - 08.15 uur voldoende licht om te vertrekken. Nog wat magdaleentjes en koffie in de herberg en dan op weg.
In Baiona de eerste (ontbijt)stop. Griet kwam er ook bij en later schoof ook Imre aan, toen we op punt stonden om weer door te gaan. Verder met Lourenzo en Villar richting Nigran. Onderweg op een of andere manier Lourenzo kwijt geraakt (stukje verkeerd gelopen of wat pijlen gemist). Villar heeft een groot deel van haar jeugdvakanties in de streek rondom Baiona doorgebracht en wist dus de weg (nou ja). In Nigran een uitgebreide middagpauze aan het strand. Zeker wel een uur gezeten. Vervolgens weer via het strand richting Saiáns. Sommige delen van het strand waren geblokkeerd door rotspartijen, zodat we een paar keer moesten teruglopen naar een strandopgang en een stukje over de weg.
In Saiáns kwamen we aan de verkeerde kant van het dorpje binnen. De herberg was bij een kerkgebouw in een cultureel centrum en nog niet zo lang in gebruik als herberg en dus niet zo bekend in het plaatsje. Google-maps geeft op zo’n moment wel uitkomst.
Het was op het eind vrij wisselend bewolkt weer en het begon een beetje te waaien en de duisternis viel behoorlijk snel in. Na een tijdje kwam ook Lourenzo in de herberg aan; hij had behoorlijk veel moeite gehad de plek te vinden. Wel een relaxte slaapplaats met in de buurt ook nog een restaurant voor de avondmaaltijd.