• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

maandag 01-10-2018 = Mealhada – Águeda
via Avelãs de Caminho
28 km = totaal 715 km

In de herberg in Mealhada kon niet worden ontbeten en verderop duurde nog even. Eigenlijk was ik dus te vroeg opgestaan (06.00 uur), want toen ik voor vertrek gereed was, was het nog stikdonker en dan loop ik liever niet (geen zichtbare pijlen).
Om een uur of kwart over zeven werd het al lichter en tijd voor vertrek.
Het eerste stuk was goed te lopen. Koel, glooiend, mooie paden.
Het duurde echter wel een km of 10 voordat er iets van een geopend barretje was om wat te ontbijten. Het ontbijt was overigens best karig, echte broodjes en pastelaria waren op. Mijn medelopers in de bar (ze waren er eerder dan ik) hadden de laatste reeds achter de kiezen vermalen. Er was wel koffie en sap en iets van zoete cereales. Het lijkt wel wat op honden- of kattenbrokken. Maar wel lekker. Grote hilariteit van en bij mijn medepelgrims.

Op dat moment bleek ook dat de avondmaaltijd gisteren in O Hilario minder goed was bekomen. Waarschijnlijk de soep van het menu del día. Degenen die soep hadden gegeten, een stuk of 6-7, hadden last (gehad) van de vertering/ buikloop. Ik hield het dus maar bij mijn hondenbrokken.
Het laatste stuk naar Águeda ging weer deels langs/over het asfalt. Op enig moment vals plat omhoog en het was al weer meer dan gemiddeld warm. Er stopte een auto en de bestuurder vroeg of ik naar Santiago op weg was. Ja, dus. Hij deelde aan pelgrims onderweg 2 appels en koud water uit. Heerlijk koele en zoete verfrissing. Zeer welkom op dat moment.
Albergue Celeste, iets na Águeda, is een goede verblijfplaats voor pelgrims. Er is geen restaurant in de buurt, maar wel een keuken in de herberg. 500 m terug richting het stadje is wel een Lidl supermarkt. Met de aanwezige pelgrims (gelet op de soepervaringen van de vorige avond) besloten om maar een gezamenlijke maaltijd te bereiden. Met een paar mensen inkopen gedaan (spaghetti, gehakt, eieren, tomaten sla, wijn, etc.) en gezamenlijk de maaltijd bereid. Er zijn er altijd wel enkelen die het leuk vinden om voor anderen eten klaar te maken; de anderen ruimen na afloop dan wel de boel weer op.
Leuke afsluiting van de dag met een groepje aardige mensen.
Het lopen en onderweg zijn gaat, ondanks het vele asfalt, wel steeds beter.