• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zaterdag 29-09-2018 = Cernache – Coimbra
via Cruz dos Moroucos
13 km = totaal 661 km

Vanochtend niet te laat op pad voor een korte loopdag. Vlakbij de herberg was een pastelaria geopend voor een goed ontbijt.
Er waren nog een tweetal heuvels te beklimmen vóór Coimbra; dus qua eten goed voorbereid. Wederom was het erg mistig en nevelig onderweg. Eigenlijk zag je niets van de natuur en de omgeving. Op zich liep het vrij snel en goed en de heuvels waren evenmin bijster spectaculair. Na 7 km de eerste rust bij Cruz de Mouroscos en toen waren de heuvels alweer voorbij. Gepauzeerde en vervolgens afdalen Coimbra in. Duurde toch nog even.

Coimbra heeft twee delen ter weerszijden van de río Mendego. Dat wil zeggen je daalt eerst af naar de rivier, steekt over en vervolgens weer steil omhoog de stad/ het oude centrum in. Het stadje heeft wel trappen omhoog/ omlaag, maar evengoed best pittig.
Eerst maar koffie op het praça do comércio. Veel lokale kunstenaars met snuisterijen en divers handwerk. En … het was weer zaterdag, dus werd er ook weer getrouwd en in de Santiagokerk aan het plein nog wel.
Daarna richting Serenata, de hostal; ik kon de rugzak wel parkeren, maar er werd nog schoongemaakt. Andere pelgrims waren inmiddels ook aangekomen.
Eerst maar de oude catedral bezocht; deze ligt tegenover de hostal en daarna weer afgedaald voor een middagbroodje.
Op het plein waar ik eerder was, kwam ik Natasja tegen. Een Duitse peregrina die de Camino del Norte had gelopen en via Porto naar Coimbra was gekomen. Ik herkende haar aan de tarta de Santiago die ze bij zich droeg. Zij ging weer terug naar Porto en met de avondtrein naar Hendaye en morgen verder richting huis.
In de namiddag was er een regionale braderie in de botanische tuin met voer en dans.