donderdag 20-09-2018 = Lissabon – Alhandra
via Sacavém – Alverça do Ribatejo
31 km = totaal 421 km
Vanochtend weer op wandelpad. Ik had bedacht het eerste stuk de stad uit met de metro te gaan. Na een uitgebreid ontbijt om ca 08.30 uur vertrokken via metrostation Parque richting São Sebastião en dan richting aeroporto. In Oriente uitgestapt. Groot station bij het Parque das Nações, terrein van de wereldtentoonstelling in 1998. Modern station, veel moderniteit. Veel business gebouwen. Mannen in pakken met laptops. Vrouwen in mantelpak met lange broek, laptop en mobiel.
Na een eerste koffie écht op pad naar de río Tejo.
Een goed aangegeven weg langs de rivier. Veel joggers en fietsers. De weg werd uitstekend aangegeven met pijlen (Fátima en Santiago/ blauw en geel) en schelpen.
De lucht was strak blauw en zonnig, maar door een windje goed te lopen.
Tot aan Sacavém langs de río Tejo. In Sacavém wat meer het binnenland in door het dal van de río Trancão. Dit ligt precies in de uitvlieg route van het vliegveld Portela; dus om de twee minuten een opstijgend vliegtuig. Schitterend gebied om te lopen, een echte pelgrimsweg.
Rust in Alpriate. Het was nog vrij vroeg na 3 uur lopen. Wat gegeten en gedronken. Kwam onderweg één Spanjaard tegen (Geronimo; kwam uit Jaen en sprak graag Engels) op weg naar Santiago. Hij liep door naar Vila Franca de Xira, maar ik zie hem waarschijnlijk nog wel vaker.
In Alpriate kwam ik ook nog een Frans (ouder) echtpaar tegen. Ook op weg naar Fátima en Santiago. Zij bleven overnachten in Alverca do Ribatejo; hadden daar al een pension gereserveerd.
Bij de vrijwillige brandweer in Alhandra is het goed toeven. Om er te komen de laatste 5-8 km nog wel veel industrie en harde wegen.
De vriendelijke ontvangst en de warme douche na 31 km gaf een tevreden gevoel na de eerste loopdag.