donderdag 04-06-2015 = Almonacid de Toledo - Toledo
36 km = totaal 551 km
Vroeg vertrokken; iets voor 7 uur. De temperatuur was nog aangenaam en het dorp uit ging voorspoedig. Aan het einde van het dorp een breed grindpad waar een duidelijke aanduiding met afstand stond. Het kon dus niet misgaan. Ik had ook niet de indruk dat er veel splitsingen waren, maar na een tijd hield de weg op. Eindigde in een omgeploegde akker. Verder alleen maar olijven aanplant, met nergens iets dat op een pad of paadje leek. Wat wel was, was dat ik het laatste stuk het idee had dat ik naar het oosten liep. Ik had het eerder moeten weten. Dan maar weer terug. Dichtbij Almonacid, waar ik vandaan kwam, zag ik een weggetje naast de autovia. Door het land er naar toe. In de verte (km of 2) zag ik een uithangbord en aankondiging van een benzinestation. Er naartoe, maar benzinepomp, restaurant en bar gesloten. Ik zag twee mensen in de deuropening zitten. Juan en Nuci. Zij pasten op de bar, omdat de eigenaars op vakantie waren. Ze kwamen oorspronkelijk uit Roemenië (15 jaar geleden) en woonden nu in de buurt van Madrid. Hij was automonteur en ze waren ook oma en opa. Tijdje zitten kletsen. Als ik de weg maar zou volgen, zou ik vanzelf in Nambroca komen. Ik had ook geen zin meer om het pelgrimspad terug te zoeken. Ze gaven me nog een fles koel water mee voor onderweg. Na een uur of 1 ½ kwam ik in Nambroca aan. Eerst maar uitgebreid ontbeten en gerust. Op zich was het nog niet zo laat, maar het voordeel van vroeg in de koelte op weg, was wel voorbij.
Verder naar Burgillos de Toledo, weer een uurtje. Veel olijvenakkers en graanvelden. Goed pad en glooiend De temperatuur was inmiddels behoorlijk gestegen en boven de 30 °C uitgekomen. In Burgillos wederom rust. Ik had niet veel trek in eten en volstond met wat hapjes voor de lunch. Ik dronk wel erg veel. Vervolgens op weg naar Cobisa, 4 km verderop. Eigenlijk zijn het allemaal voorstadjes (identieke nieuwbouw) van Toledo. Ook hier weer het dorp uit, goed aangegeven aanwijzing met 4 km, en daarna niets meer. Ben toen een stuk doorgelopen, kwam enkele fietsers tegen op een fietsroute en op zeker moment op een heuvel, zag ik terugkijkend een dorpje liggen. Kreeg sterk de indruk dat ik weer verkeerd zat. Iets verderop was een afbuiging naar rechts en verderop kon ik nogmaals richting dorp. Bleek inderdaad Cobisa te zijn. Maar even goed. Toen ik er aan kwam was ik wel weer 1 ½ uur verder en eigenlijk niet veel opgeschoten. Uitgebreid gegeten en de teleurstelling verwerkt. Het was nog maar een km of 7 naar Toledo, maar de temperatuur liep nog verder op.
Over de weg naar Toledo heb ik zo’n 2 ½ uur gedaan. Gemiddeld daalde het wel, maar even goed. Geen schaduwplekken en op zeker moment zie je Toledo in de verte liggen, nog ca 3 km. Het laatste stuk door het dal van de Taag, langs de weg, kosste me erg veel energie. Aankomend in Toledo zat ik er behoorlijk doorheen (casi muerto) en de laatste klim naar San Servando was voorlopig inderdaad de laatste. Ik kwam er 17.45 uur aan.
Ik had eerder gebeld, dus ik wist dat er een slaapplaats voor me was. In elk geval voor één nacht. Daarna zie ik wel weer verder. Ook de andere herberg (los pascuales) was n.l. vol. Een of ander feest in Toledo.
In plaats van 24 km had ik er vandaag ruim 36 gelopen en in de avond was het nog 33°C in Toledo. Zelfs voor mijn doen wel wat veel van het goede.