vrijdag 05-06-2015 = Toledo
0 km = totaal 551 km
Ik had voor één dag/nacht kunnen reserveren in San Servando, want verder was het vol. (On)behoorlijk uitgeslapen en dat was uitstekend.
Na ontbijt geïnformeerd of ik m’n rugzak ergens kon stallen, want ik wilde vroeg naar een nieuwe slaapplaats zoeken. De receptioniste (aardige dame) vertelde me dat dat niet nodig was en dat ze wat zou omzetten. Ik kon dus nog langer blijven. Twee nachten extra geboekt, zodat ik zondag zou vertrekken. Dat scheelde me weer een hoop gezeul en gedoe. Ik kreeg de kamer ernaast. Die zou leeg zijn. Er stonden overigens nog een paar slippers en wat toiletgerei.
Vervolgens de stad ik. Toledo ligt in de hoogte en San Servando ook. Daartussen ligt echter wel de rio Tajo. Je moet dus eerste zeer steil omlaag en dan weer zeer steil omhoog. Zeer afmattend in de warmte.
Eerst in de schaduw maar wat gedronken en gekeken naar de drukte en de mensen op het plein (Zocodover). Om een uur of 12 wat tijd voor een stichtelijk bezoek aan de catedral. Ze deden niet aan seniorenkkorting, maar ik kon er wel een stempel krijgen. Credentiales bij de gemeente.
De catedral is op zich wel indrukwekkend, maar erg donker; anders dan bijv. in León en Vezelay. Daarna nog een nieuwe credencial gescoord voor het vervolg van mijn tocht. Ik kan nog wel even vooruit, maar voorbij Ávila is de kans om een paspoort te krijgen niet zo groot.
Terrassen in de schaduw, wat door de stad gelopen. In de namiddag terug naar de herberg en wat op bed gelegen. Toen ik daarna weer de stad in wilde gaan, was er een grote groep (ca 45 personen) verstandelijk beperkten aan gekomen. Ze deden een intro programma “Wie zijn wij?” en ik deed maar mee zo ver het ging. Het viel wel goed bij de groep.
Daarna verder terug de stad in en zowaar weer wat gegeten. Niet te laat naar bed.
Na een paar uur werd ik weer wakker van wat gestommel. Er was nog een slaper op de kamer. Had ik niet begrepen van de receptioniste.