• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

woensdag 03-06-2015 = Villanueva de Bogas – Almonacid de Toledo
25 km = totaal 515 km

Over deze dag kan ik kort zijn en dat ben ik dan ook maar. Vroeg opgestaan en om 07.15 uur met zéér beperkt ontbijt vertrokken. Het eerste stuk naar Mora (ca 12 km) ging voorspoedig.
Goede en duidelijke aanwijzingen waar ze nodig waren en een goed beloopbaar pad. Glooiend landschap met heel veel olijvenbomen. Nieuwe olijven zijn nog nauwelijks zichtbaar aan de bomen.
Om ca 09.45 uur in Mora. Ik besloot geruime tijd voor ontbijt en rust in te lassen; alzo gedaan op het plein naast het gemeentehuis. Een gebouw in Moorse stijl met een opvallende toren met een bol dak.
Omdat het snel warmer werd, heb ik toch maar korter gerust dan eerder de bedoeling was. Op naar Mascaraque voor de volgende rust. Het was maar een klein stukje, 5á 6 km, dus na een uur was het weer plaatsnemen op een binnenterras in de schaduw. Het was inmiddels rond 12 uur en behoorlijk warm. Veel meer gedronken dan voor mij gebruikelijk is. Om een uur of ½ 1 maar weer verder voor de laatste kms. Onderweg is geen schaduw, het landschap glooit, licht stijgend, met goede paden. Maar het was vandaag behoorlijk warm.

Toen ik in Almonacid aankwam, was ik behoorlijk toe aan schaduw en frisse drank.
Eerst maar naar het Plaza Mayor. Het gemeentehuis was dicht en verder was er niets te doen. Gevraagd (duurde enige tijd vóór ik iemand zag) of er ergens een bar in het dorp was, en ja, aan het einde van het dorp. Eerst daar maar een paar bier verwerkt op het terras, min of meer in de schaduw. Uit de directe zon, maar wel erg warm.
Ik had een telefoonnummer voor onderdak, maar dat reageerde niet. Wellicht als het gemeentehuis weer openging.
Om een uur of 3 – ½ 4 maar weer terug naar het Plaza Mayor. Het gemeentehuis was nog dicht. Een langslopend meisje gevraagd wanneer het weer open ging, waarop ze zei dat het opdonderdag altijd gesloten is. Maar het is vandaag woensdag en dan dus ook kennelijk. Evenmin was er lokale politie in het dorp, maar ze wilde me wel naar het huis van de burgemeester brengen. Ok. Deze pakte zijn telefoon, belde wat en zei dat bij het plaatselijk zwembad/ sporthal slaapplaats is en dat er momenteel iemand aanwezig is. Ik op pad richting zwembad. Niemand aangetroffen. Links en rechts geïnformeerd, maar niemand wist iets. Inmiddels was de temperatuur behoorlijk opgelopen en ik sjouwde nog maar rond met m’n rugzak. Iets verderop vond ik een sociaal/ cultureel centrum en ~werker. Gevraagd, maar geen idee. De barmevrouw was zo aardig om links en rechts wat te bellen en na 3 kwartier kwam de verlossing. Als je nu naar het zwembad gaat, is er iemand.
De plek is voldoende, douche uitstekend. Waarschijnlijk heb ik vandaag te weinig gegeten en naar verhouding teveel gedronken; ik voelde me zeer gammel en weeïg. Ga maar tijdig naar bed vandaag.