• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

maandag 01-06-2015 = la Villa de Don Fadrique – Tembleque
30 km = totaal 474 km

Ontbijt bij Juan. Hij bood me aan om me een stukje op weg te rijden. Hij moest zijn zoon naar zijn werk op het land rijden en vervolgens naar het gemeentehuis in Villacañas. Daar had hij een afspraak om kwart voor tien voor een aantal papieren. Hij leek wat vergeetachtig. Aanbod aangenomen.
Zijn zoon had werk op het land tussen de druivenstruiken, schoffelen en wat snoeiwerk. Warm en zwaar. Vervolgens terug naar Villacañas. Juan had nog heel veel tijd. Eerst maar koffie. Juan dronk geen koffie. Het bleek dat hij ca 35 jaar geleden een ernstig ongeluk had gehad met een landbouwtractor. Overreden over zijn rechter bovenbeen/ borst/ linker bovenarm en de zijkant van zijn gezicht. 3 weken in coma en opgegeven. Wonderwel hersteld met de nodige beperkingen en ook het geheugen was duidelijk minder geworden.

Nadat hij zijn afspraak en papierwerk had afgerond, wilde hij me persé een stukje op de camino rijden en de weg wijzen. Eerst naar Tembleque gebeld en een slaapplaats gereserveerd in de enige slaapmogelijkheid in het dorp (el Balcón de la Mancha).
In Villacañas waren van oudsher veel houtwerkfabrieken en meubelmakerijen. Momenteel is ca 90% van de bedrijven gesloten en zijn er erg veel werklozen in de omgeving, met evenmin veel uitzicht op verbetering. Onderweg stopte  Juan  enkele  keren om hier en daar een pijl of aanwijzing op de route grasvrij te maken of weer recht te zetten.
Onderweg naar Tembleque was het reeds behoorlijk warm. Kwam een half uur vóór Tembleque een tweetal Amerikaanse jongens tegen (Jonathan en Paul) Zij liepen ook  vanaf Valencia. Jonathan had Friese (voor) ouders en ging na afloop van de camino op familie bezoek in Heerenveen. Kom ze waarschijnlijk nog wel vaker tegen.
Tembleque is klein met een fraai Plaza Mayor met heel veel vakwerk. Verder is er niet echt veel (eigenlijk geen bal) te doen.