• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zaterdag 12-05-2012 = Villena - Monteallegre del Castillo
54 km - totaal 123 km

Op het gemak gepakt en ontbeten. Voel me vermoeid en verkouden; niet echt veel geslapen, erg warm en benauwd en m'n neus zat dicht.
Gisteren had ik bedacht dat het wellicht toch verstandig was één of twee etappes met ander vervoer dan de benenwagen te gaan.
Eerlijk gezegd vind ik het ook vandaag nog een zeer goed idee.
Met een auto richting Monteallegre del Castillo. Onderweg vond ik het eigenlijk wel jammer dat ik niet in het veld liep; veel olijfbomen en eigenlijk wel een mooie glooiiende omgeving, ofschoon momenteel wel erg droog en dor.
Waarom ik naar Monteallegre del Castillo ging, wilde de chauffeur weten, want: "Er is daar geen berg, er is geen kasteel en het is er al helemaal niet vrolijk". Verder wel een aardige man.
Om een uur of half elf in Monteallegre del Castillo. Lokale politie was op dat moment niet aanwezig in het bureautje en telefonisch evenmin bereikbaar.
Eerst maar koffie op een terrasje. Enkele mede cafe bezoekers wisten me te zeggen dat ik bij Rafaelito, de gemeente herbergier, moest zijn aan het einde van de straat. Vraag daar maar verder.

Eerst maar naar een pleintje achter de Santiago kerk in de schaduw. Wat tijd doorgebracht met puzzelen. Na een tijdje kreeg ik gezelschap van twee jongens, Victor en Ruben.
De een kwam uit Colombia en had geen papieren; de ander kwam uit Equador en had wel een werk- en verblijfsvergunning. Aardige jongens; zij hadden het wel goed gehad in Spanje, maar momenteel was er ook voor hen niet veel werk meer. Bijv. in de druiventeelt: wat voorheen met 20 man werd geplukt en verwerkt, wordt nu machinaal met een man of 3 gedaan. Daarom wilden ze ook wel weer terug naar Zuid-Amerika.
Vervolgens via Rafaelito (consejar del Ayuntamiento) naar de herberg. Een echte herbergier, zeer behulpzaam en uitleggerig wat er allemaal in het dorp en omgeving te beleven zou zijn en eigenlijk helemaal niet een ambtenaar type. In elk geval was het de eerste echte herberg, zelfs met stapelbedden.
Voel me momenteel weer wat beter. 's-middags na zes uur was het nog 30 graden. Daarna betrok de lucht een beetje en ging het verderop onweren. Niet echt veel regen, maar meer een beetje voor de frissigheid. Iets koeler mag, maar het behoeft niet opeens erg nat te worden. Maar dat is dan weer voor morgen. Leef voorlopig maar met de dag.