• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zondag 13-05-2012 = Montealegre del Castillo - Pétrola
23+5 km - totaal 151 km

't Beloofde een goede dag te worden. Ik kon vroeg ontbijten (vanaf 06.30 uur) en was dus van de herberg via het restaurant zo onderweg. Volgens Rafaelito was de weg goed aangegeven. Ging om ongeveer half acht op pad toen het nog redelijk koel was. In het begin zou de route voor een groot deel over stukken asfalt voeren.
Miste na een tijdje wel een pijl en liep dus rustig door. Geen verdere zijwegen of paden, dus ik had er ook niet zo veel erg in. Na een tijdje kwam ik bij een bosachtig terrein met een rustplaats/ picknickplek. Geen enkele aanwijzing. Kon 4 verschillende kanten op, maar geen idee waarheen de wegen/ paden leidden. Was dus niet goed. Een auto wilde niet stoppen om me te informeren (want wie stopt er voor iemand met een rugzak in het niemandsland?). Later kwamen er enkele jonge mannen aanrennen (zware training) die, na geïnformeerd te hebben wat ik wilde, me met weidse armgebaren helemaal terugstuurden.
Vervolgens weer op een gepijlde route, waar ik eerder had gelopen; al met al toch wel ruim een uur extra en daarmee was ook het voordeel van de ochtend koelte voor een deel voorbij.

Is verder wel mooi heuvelachtig/ rotsig landschap. Alleen erg weinig bewoning. Anders zie je in de verte nog wel eens dorpjes liggen, maar hier niet echt.
Een waar landbouwgebied: heel veel druiven en graan. De eerste stopplaats waar ik een dorp verwachtte, viel een beetje tegen. Er was een plaatselijke waterpomp en dat was dan wel zo'n beetje het vertier. Er waren echter wel wat dorpelingen die langs de paden op zoek waren naar slakken (royaal voorhanden).
Vervolgens verder omhoog via een windturbine park en daarna in de afdaling de lengte. Een vrijwel kaarsrechte leemweg van ruim 6 km naar Pétrola. Links graan, rechts graan en eigenlijk geen beschutting. Halfweg stond een boom een stukje in het graan. Er maar gebruik van gemaakt. Deze dagen is zuinig omgaan met water meer dan ooit noodzakelijk.
Als ik eenmaal in een dorp ben, worden er liters bijgetankt.
Pétrola is een dorp van niets. Ik slaap in de kerk. Geen douche/ geen warm water en een matras op de grond. Wel een aardige (gepensioneerde) pater Damian, die me de sleutel van de kerk gaf en me vervolgens zei het maar uit te zoeken. Er zijn enkele bars en in één kun je ook wat te eten krijgen en dat doe ik dan ook maar vanavond.
Er is vanavond ook nog voetbal op tv, Real Madrid vs Mallorca. En dat is het dan wel zo'n beetje.