• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zaterdag 22-09-2007 = 08.15 - 13.45 uur
Portomarin - Palas de Rei = via Gonzar - Ventas de Naron
ca 24 km = totaal 906 km

De dag begon wat somber. Bewolkt, nog behoorlijk fris toen ik op pad ging en er waren erg, erg veel mensen op weg. Horden bewogen zich voort, schuifelend en druk in de weer met hun stokken. De laatste dagen is het duidelijk drukker; kennelijk voor de laatste 100 km naar Santiago.
Direct na Portomarin begon het weer te stijgen (stevig) en ik had zoiets van: "Ik heb die heuvels nu allemaal wel gezien".
Op zich is het een zeer fraai landschap; maar elke keer weer omhoog en dan weer ................ En steeds weer liepen er groepen mensen voor me, die ik dan weer moest passeren, want ik loop gewoon harder.
Bij Gonzar de eerste pauze en weer zoveel mensen. Ik werd er echt een beetje iebel van. Het type wijzigt ook. Waren er voorheen meer pelgrims die langere stukken aflegden, nu doen ze kleinere stukken (raadseltje: "het is meer vel dan vlees en het schuifelt"). Taxi's rijden af en aan (als je er op let).

In Ventas de Naron weer gestopt, wat gedronken en mezelf wat vermand. De zon kwam een beetje door en de temperatuur werd wat aangenamer.
Het was nog erg vroeg om reeds te stoppen en ik besloot in één keer naar Palas de Rei te lopen (ca 11-12 km).
Het was inmiddels ook wat rustiger geworden. Mensen pauzeerden (rondom 12) en het werd warmer. Ik knapte wat op en had weer oog voor de omgeving. Heel veel brem en heide die nog bloeide. Het liep/ ging weer zoals het hoorde.
Vóór 14 uur in Palas de Rei en ik besloot te stoppen. De herberg heeft een uitgebreid terras (restaurant) in de zon/ schaduw, wat je ook maar wilt. Voorlopig houd ik me even bezig met weinig. Ze hebben hier in de streek heerlijke cider. Zeer goed drinkbaar, dus dat doe ik dan maar. Loop dadelijk nog wat het dorp door en zie wel wat er verder gebeurt.