woensdag 19-09-2007 = 08.15 - 15.45 uur
Villafranca del Bierzo - la Faba = via Trabadelo - Vega de Valcarce
ca 25 km = totaal 819 km
Het ontbijt in de herberg was meer dan voldoende. Ondanks de drukte goed geslapen. 7 uur pas opgestaan, want ik zou na de laatste 2 dagen (78 km) een rustdag houden naar Ruitelán.
Hollandse vriend werd 's-ochtends de herberg uitgegooid; was toch binnen gekomen en had er geslapen en de herbergier vond dat niet echt leuk. Hij zou verder gaan, had nog een rugzakhoes achter gelaten in de herberg, maar mocht er niet meer in. Nog aangeboden te kijken, maar kon tussen de rommel niets vinden.
Weer gekozen voor de "Camino Duro". Zeer pittig, maar bijzonder fraai. Het eerste uur is het steil omhoog het dal uit, dan is er een wat vlakker stuk en vóór Trabadelo is het weer steil omlaag naar de weg. Na 2½ uur was ik in Trabadelo. Heb zeer uitgebreid koffie/ thee gedronken. Wat gebabbeld met enkele Duitse fietsers, die er ook pauzeerden en ben na 5 kwartier weer op pad gegaan.
Het stuk tussen Trabadelo en Ruitelán loopt eigenlijk grotendeels langs de weg door het dal. De Autovía loopt er dan nog slingerend overheen. Dit stuk is minder aangenaam. Na la Portela wordt het iets afwisselender.
In Vega nog een tijdje wat gedronken, want ik had tijd genoeg. Was net bezig mijn spullen bijeen te pakken voor vertrek toen, tot mijn grote verrassing, Kees weer verscheen. Hij vond het wel genoeg voor vandaag en zou in Ruitelán overnachten.
Eerlijk gezegd bedacht ik me ter plekke dat die extra 5 km, klimmend, naar la Faba ook niet zo'n probleem vormde. Dus toen maar doorgelopen naar la Faba. Het was inmiddels weer behoorlijk warm geworden en de klim "pittig". 300 meter behoorlijk steil omhoog, maar wel weer erg mooi. Het "vervelende" was dat ik wist wat er zou komen, en wel een km vóór la Faba omlaag het dal in en dan ca 150-200 meter in één keer recht omhoog. Als je dan boven bent, ben je ook meteen in la Faba. Echt het laatste loodje. Maar de herberg is goed en vriendelijk. Veel Duits, want het is een Duitse herberg. In elk geval ben ik alweer halverwege de berg naar Cebreiro.