• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

zondag 16-09-2007 = 07.45 - 14.30 uur
Villar de Mazarife – Astorga = via Hospital d'Órbigo - Santibáñes - San Justa de la Vega
ca 35 km = totaal 716 km

Gisteravond met nog een koppel Duitsers gegeten. Op zich wel aardig gezelschap, maar het overheerst wat. Je kunt beter met een gemengd gezelschap eten, want dan moet ieder zich aan een andere taal aanpassen. Greta had me in León de weg gewezen en is wel aardig; een beetje een type als Pi. In de herberg was het nog druk en luidruchtig tot laat. Ben zelf niet zo laat (22 uur) naar bed gegaan. Vanochtend na ontbijt om ca 07.45 uur met licht op pad gegaan. Het eerste stuk was asfalt, maar werd na enige tijd gravel/ steentjes/ zand en keien. Meer het type pelgrimspad dat ik ambieer. Naar Hospital was een stevige tippel (ca 14 km), maar was zeer de moeite waard. Mooie omgeving, nog koel.
In Hospital was een verhoging in het plaveisel, dat ik niet opmerkte. In één keer lag ik languit op mijn buik op straat, zonder dat ik er ook maar iets aan kon doen. De schade viel enorm mee; slechts een schaafwond aan mijn pink en een pijnlijke rechterschouder (midalgan). Kennelijk heeft mijn jacobsschelp me een beetje geholpen tegen meer ongemak of erger. Ben toen maar doorgelopen naar Villares de Órbigo en heb daar wat gegeten en gedronken. Daarna werd het landschap echt schitterend. Echt zo als de Camino moet zijn. Heuvelachtig, stenige paden en warm. De temperatuur liep op tot 35 - 40 °C en het was transpireren geblazen. Maar erg mooi.
Kwam nog langs een gedenkteken waar nog niet zo lang geleden een pelgrima was overleden op de camino; kon niet achterhalen waar ze vandaan kwam. Ook dat komt voor.

In San Justo de la Vega nog wat gedronken en bij vertrek (nog ca 3 - 4 km) naar Astorga trok de lucht samen, werd donker en weer dreigend. Wellicht zou het laatste stuk nog net droog blijven. In Astorga, zo'n 400 meter voor de herberg, begon het te regenen met enkele donderslagen. Niet echt harde regen, maar net genoeg. De eerste keer in Spanje dit jaar. Of de was echt droog wordt, zie ik morgen wel weer. Het is momenteel erg wisselvallig. Dan weer een bui, dan komt de zon er weer door. In elk geval ben ik droog binnen.
Er zijn wel erg veel Duitse pelgrims onderweg. Opvallend veel. Een Duitser (bekend van tv) heeft kennelijk een boek geschreven over zijn tocht over de camino naar Santiago en dat staat in Duitsland al enige tijd op de bestsellerslijst. Heeft zeker zo zijn invloed.
(Achteraf bleek dat het boek "Ik ben er even niet" van Ha(ns)Pe(ter) Kerkeling te zijn.
Een lezenswaardig boek; met name het stuk vanaf León zal pelgrims meer aanspreken; het traject ervoor is, wat mij betreft, wel érg populair geschreven).