dinsdag 21-09-2021
Nijmegen/ Berg en Dal - Vlijmen
totaal 175 km
Vandaag een relaxed dagje. Lekker uitgeslapen en uitgebreid ontbeten.
Toen we vorige week hier naartoe reden, zagen we dat we in de buurt van het Afrikamuseum logeerden. Dat ging om 10.00 uur open, dus maar een bezoekje gebracht.
Het museum had vanochtend niet erg veel bezoekers, maar is wel interessant om te bezoeken.
Een museum over mensen
Het Afrika Museum in Berg en Dal is gewijd aan kunst uit en culturen van het continent Afrika. Het museum, opgericht in 1954, is begonnen als Missiemuseum van de Congregatie van de Heilige Geest. De paters van deze orde verzamelden Afrikaanse voorwerpen om meer te leren over Afrikaanse religies.
In de loop van de 20ste eeuw heeft het museum haar horizon verbreed en toont naast religieuze en traditionele voorwerpen ook hedendaagse Afrikaanse kunst. In het Afrika museum ontdek je dat we op de verschillen na, allemaal hetzelfde zijn: mens.
Na het museum bezoek terug naar Hotel Valmonte voor de lunch. Het was behoorlijk zonnig, dus buiten op het terras gegeten met uitzicht op de bossen en heuvels van Berg en Dal.
Daarna naar Ravenstein om mijn zakmes op te halen en vervolgens via István en Niki om de auto te wisselen.
En dan is het klaar en zijn we uitgewandeld.
En wat vind je er nu van? Van die “Walk of Wisdom”?
Op zich een erg mooie, afwisselende tocht, hoewel ik nog steeds niet begrijp waar de naam vandaan komt. Hoe zit het met de “wijsheid”? Niet gemerkt of tegengekomen onderweg dat deze tocht meer spiritueel zou zijn dan andere.
Eén dag (in het Reichswald) gemist wegens aanhoudende plensbuien; deze dag hebben we dus nog (steeds) tegoed.
Een ander punt is dat de overnachtingsmogelijkheden kort langs de route erg matig zijn. Op 2 dagen slechts overnachtten we dicht langs de route; de andere dagen was het zoeken naar logeerplekken en dan kwam je automatisch verder van de route vandaan. Als de tocht een tweede keer zou lopen, zou je wellicht andere keuzes maken voor wat betreft de pauzeplaatsen.
September is een goede tijd om deze tocht te lopen, zij het dat het aantal mede lopers erg beperkt is. Misschien is dat altijd wel. De charme van dit soort tochten voor mij is toch wel dat je andere mensen tegenkomt.
Zou ik later nog eens een meerdaagse tocht in Nederland lopen? Waarschijnlijk niet.
Niet als je gewend bent in Spanje/ Portugal te lopen. Voor mij geeft het daar een volstrekt andere sfeer en beleving.
Voor mij is dat voorlopig voldoende en ik doe het daar dus maar mee.
-o-o-o-