dinsdag 19-06-2012 = Laza - Xunqueira de Ambía
32 km - totaal 1083 km
Om 7 uur ontbijt aan de bar. Althans dat was de afspraak en bedoeling. Zeker toch te lang voetbal gekeken gisteravond. Wij (Marlene, Willy, Cath en ik) ook tijdens het avondeten. Zeer goede maaltijd; vrouw van de restauranthouder was een Bretonse (en sprak dus ook Frans).
De volgende ontbijtmogelijkheid zou volgens Marlene om 07.30 uur open zijn, maar ook daar geen teken van leven. Dan dus maar verder zonder.
Een zeer stevige klim naar Alberguería, ruim 500 meter omhoog in ongeveer 2½ - 3 uur. Het is en stenig pad, erg mooi, erg zwaar en nevelig/ bewolkt en nog behoorlijk fris.
Boven in Alberguería is de Rincon de Peregrino (pelgrimshoekje). De eigenaar van de bar is een speciale. Hij verzamelt al vele jaren jacobsschelpen in zijn bar (zit momenteel geheel vol). Pelgrims schrijven hun namen en datum van bezoek op de schelp, die vervolgens ergens aan de wand wordt geschroefd. Ook heb ik de schelp van vorig jaar nog gevonden en bewonderd. Hier was het ook tijd om het eerder gemiste ontbijt in te halen, samen met Marlene en Willy onder de muziek van Jacques Brel.
Vervolgens weer verder. Eerst nog een stukje verder klimmen en dan weer omlaag naar Villar de Barrio. Daar kijken we wel hoe laat we er zijn en besluiten daar dan of we verder gaan of in Villar blijven.
Ik was er redelijk vroeg; uitgebreid koffie en maar meteen een broodje erbij. Willy bleef in Villar de Barrio in de herberg en wij gingen verder.
Een ontzettend mooie wandeling; de zon kwam door en het werd warmer. Het laatste stuk met een zeer rechte, vlakke weg (3,5 km) en daarna nog een klimstuk met een lange afdaling naar Xunqueira de Ambía
Vandaag één van de mooiere loopdagen. Cath loopt dapper op haar blaren. Respect voor haar op deze lange en zware loopdag. Ze is een bikkel/ kanjer. Morgen op het gemak naar Ourense.