woensdag 13-06-2012 = Rionegro del Puente - Asturianos
29 km - totaal 943 km
Erg, erg fris bij vertrek. Eerste stuk naar Mombuey glooiend/ open natuur; nevel trok nog op en de zon kwam erbij; schitterend.
Uurtje koffie in Mombuey (wel lang, maar heb op Cath gewacht). Daarna naar Asturianos. Alle tussenliggende plaatsjes hebben geen of nauwelijks voorzieningen. Er zijn overigens ook amper bewoners.
Het is wel een mooie tocht, met afwisseling in de natuur.
Vóór Cernadilla hoorde ik muziek als van een feest. Hoe kan dat? Want ..... muziek betekent feest, betekent mensen, betekent eten en drinken!
Het was de voorbereiding voor de processie van 12 uur van San Antonio. De muziek kwam van een bandje en via een luidspreker aan de kerk. Een handvol zingende mensen (meest vrouwen), een beeld van de Heilige Antonius, een paar kandelaars, een rondje rond de kerk en een ommetje door het dorp.Wat gegeten en gedronken en daarna verder. Cath was inmiddels ook in het dorp en bleef nog even.
Daarna weer verder.
In Entrepeñas hetzelfde. Ik liep langs de kerk en er was een dienst gaande. Ik ging aan de buitenzijde van kerk zitten om wat te drinken en zag op het dienstrooster van kerk dat op 13 juni er een dienst en processie zou zijn ter ere van San Antonio.
Na enige tijd kwamen de muziek en de kerkgangers naar buiten. Ook werd de heilige Antonius weer meegedragen en zette de stoet zich in beweging voor een ronde door het dorp. Aanmerkelijk meer mensen dan in Cernadilla en ook andere muziek (doedelzak, trom en fluit).
Toen de stoet terugkeerde, gingen de aanwezigen eerst nog het kerkje in om de dienst af te ronden en daarna kwam men naar buiten en danste nog geruime tijd op het open stuk voor het kerkje.
Nog een klein stukje naar Asturianos. Daar was een mooie herberg, beetje aan de rand van het dorpje in de deportivo (was pas 2 jaar geleden gebouwd/ herberg was voor het eerste jaar open). Er was een bar waar je wat kon eten en drinken. Kortom een goede afsluiting van een fraaie dag. Vanavond speelt NL volgens mij weer een poulewedstrijd. Ik denk niet dat ik er veel van zal zien.