dinsdag 12-06-2012 = Sta Croya de Tera - Rionegro del Puente
28 km - totaal 914 km
In de vroegte, na het ontbijt, vertrokken van Casa Anita. Mooie herberg, maar wel prijzig voor het gebodene.
Gisteravond met een stel Spanjaarden (een fietsgroep uit Zaragoza) gegeten; was erg gezellig. Vrolijke mensen. Ze kenden elkaar al jaren en gingen elk jaar een stuk fietsen.
Het eerste stuk was nog wel erg fris/ bewolkt. Het was bossig/ struikerig en je liep grotendeels langs de oever van de rio Tera. In de loop van de ochtend kwam de zon weer door.
Bij Calzadilla de Tera koffie; althans dat was mijn bedoeling. Ik had net Cath ingehaald en die vond dat we maar een stuk verder moesten lopen. Vóór het dorp verwarring over de pijlen en dus weer 3 km verder. Wel vervelend om samen te lopen, afspraken te maken en vervolgens toch maar weer anders (op zich geen groot ding, maar niet al te vaak).
Na de koffie in Oleros de Tera verder richting stuwmeer (Embalse de Tera). In de verte zie je de stuwen al vanaf een hoogte. Om er te komen moet je eerst nog wel afdalen tot waterniveau langs de Rio Tera en vervolgens weer door de struiken/ bospaadje omhoog naar de weg over de stuw. Mooi, maar een beetje doornig.
Na een uur rond/ langs het stuwmeer naar Villar de Farfón. Een vrijwel verlaten dorp met geen voorzieningen. Er was een (vervallen) herberg/ schuur en toen enkele jaren terug de herbergier en vrouw en 2 kinderen er kwamen wonen en verbouwen, toen verdubbelde het aantal inwoners van het dorp. Vanuit de Rehoboth kerk van Zuid Afrika. Erg aardig, maar ook wel erg "gelovig". Niet zo mijn ding.
Het laatste stuk naar Rionegro maar wat doorgelopen. Mooi glooiend en open landschap.
In Rionegro werden we in de bar, waar we de herberg sleutel ophaalden herkend; wel erg leuk. Mooie herberg.
Inmiddels lopen we (in elk geval volgen we dezelfde weg) met een min of meer vast clubje van 6 (Lucien/ Rosa/ Marlene/ Monika/ Cath en ik) en hebben het eigenlijk wel naar onze zin.