zondag 10-06-2012 = Granja de Moreruela - Tábara
27 km - totaal 860 km
Om 7 uur ontbijt. In elk geval was dat de bedoeling en de afspraak. Zaterdagavond was het feest echter tot 3.30/4.00 uur doorgegaan. Tot 8/8.15 geen bar open en dus ook geen ontbijt. Toen maar besloten om op pad te gaan, want geen idee of en wanneer de bar open zou gaan. Wat wel een uitdaging was, was de wetenschap dat we de eerste tijd ook helemaal niets zouden tegenkomen waar iets gegeten of gedronken kon worden.
Het eerste stuk het dorp uit ging wel goed, in die zin dat we de weg nog wisten. Wel was het winderig, volledig bewolkt met regenvlagen. Poncho en regenhoes waren in stelling gebracht. Het dorp uit een onduidelijke richtingaanwijzer en we stonden duidelijk in dubio. Ik herinnerde me van vorig jaar dat we rechtsaf de berg op waren gegaan. Dit jaar gingen we rechtdoor. Na een tijd, we hadden geen pijlen of iets dergelijks meer gezien, bedachten we dat we toch niet op de goede weg zaten. Dus weer teruggekeerd en nu linksaf de berg omhoog.
Wellicht had achteraf de andere weg ook wel goed uitgekomen, maar dan wel met een omweg van vele kms en nu waren we maar een paar km verkeerd gelopen.
Op weg naar de rio Esla, ook bij matig weer, is een schitterende tocht. Berg~/ rotsachtig gebied met een aantal behoorlijke klimmetjes en afdalingen. Qua natuur schitterend, maar door de koude windvlagen en de regen iets minder aangenaam, zeg maar gerust koud, voor wat betreft de temperatuur.
Bij de rivier weer het rotspad genomen. Dat was dit keer wel wat glibberig. Monika kwam ons achterop en passeerde Cath vrij makkelijk op de gladde stenen. Toen we in de afdaling waren, ik was inmiddels een stukje vooruit gelopen, had ik de indruk dat ik niet meer op het goede spoor zat. Ben toen een stuk terug gelopen, maar kwam Cath weer tegen, dus kennelijk waren de aanwijzingen voldoende duidelijk.
Om een uur of 4 was ik in Tábara. Nog steeds veel wind, maar wel droog en een zonnetje. De herberg was aardig gevuld (ca 9 m/v). Vanavond speelt Spanje zijn wedstrijd in het EK. Het dorp had zich voorbereid (terrassen uitgebreid met tv en veel stoelen) en was behoorlijk geel/ rood gekleurd. Tábara was er klaar voor.