woensdag 23-05-2012 = la Villa de Don Fadrique - Toledo
93 km (bus) - totaal 451 km
Doordat ik het, als gevolg van griepachtige verschijnselen, de afgelopen week erg rustig aan had gedaan, was ik behoorlijk achter op het schema om vandaag Cath en Roel in Toledo te treffen. Gisteren had ik dus al bedacht dat ik vandaag een bustocht zou maken naar Toledo en daar een dag zou blijven om wat bij te komen/ aan te sterken.
Zeer op het gemak gegeten. De bus ging volgens schema om 09.10 uur vanuit Don Fadrique. Dus alle tijd. Roman was al vertrokken.
De bus kwam een kwartiertje later dan gepland, maar dat werd onderweg (ca 1 1/2 uur) weer ingehaald.
Onderweg redelijk hetzelfde landschap als de eerdere dagen. Vlak, niet echt vochtrijk (droog en dor), maar toch heel veel graan, druiven en olijven en olijven en olijven. Hier en daar ook wat amandelbomen onderweg. Rond kwart voor elf bij Toledo busstation. Catharina belde al om de weg te wijzen. Zij waren de avond tevoren aangekomen en hadden een hospedeja, net buiten de stadsmuren gevonden, ongeveer 10 minuten lopen van het centrum van Toledo.
Geïnstalleerd, koffie gedronken en toen de stad maar in voor het eerste (terras)bezoek.
Mooie stad, maar heel veel, heel veel (groepen) toeristen. En waar zie je zoveel kerken/ musea/ historie per vierkante km als in Toledo?
Cath en Roel gingen eerst iets bezoeken en ik bleef even achter op het plein/ terras (zitten/ eten/ kijken) Veel drukte, dus veel te zien.
Later in de middag de cathedraal bezocht. Zeer groot en indrukwekkend. Ook veel onderhoud, maar dat werd wel door de toeristen opgebracht (€7,- pp).
Wat doet een pelgrim verder in een stad. Wat rondslenteren, terras, eten en drinken en de tijd doorbrengen.
Steden zijn eigenlijk niet zo aan mij besteed, als ik aan de wandel ben.