• webslider 01.jpg
  • webslider 02.jpg
  • webslider 03.jpg
  • webslider 04.jpg
  • webslider 05.jpg
  • webslider 06.jpg
  • webslider 07.jpg
  • webslider 08.jpg
  • webslider 09.jpg
  • webslider 10.jpg

donderdag 17-05-2012 = la Gineta - la Roda
20 km - totaal 240 km

Toen ik gisteravond bij de sporthal (slaapplaats) aankwam, zat er nog een pelgrim te wachten. Dezelfde die ik 's-middags ook had gezien. Roman uit Villena.
Het duurde nog wel even voordat degene aankwam, die ons verder zou helpen.
"Acogida municipal" is de benaming voor de "gemeentelijke ontvangst". Als je in Spanje als dakloze pelgrim, of anderszins, naar de lokale politie en/ of de gemeente gaat (en maar hopen dat het bureau of het gemeentehuis geopend is), zal men altijd proberen je een slaapplaats te bezorgen of ergens onder te brengen. Vaak primitief met beperkte voorzieningen, soms ook wat gerieflijker. Een buurthuis, een sportzaal of iets dergelijks doen vaak dienst als gemeentelijke opvang. In ons geval, in de sportzaal, hadden we enkele matrassen op de grond in een kleedruimte, maar er was wel lekker warm water.
Na gedoucht en verkleed te zijn, nog even het dorp door, wat gegeten en gedronken. Er kwam wat wind opzetten en het weer zou veranderen.
Roman is tekenaar en heeft wat tekeningen van dieren bij zich die hij onderweg tekent/ schildert. Maakt animaties en illustraties. Alleen beesten, maar dan wel in elke vorm en kleur met veel fantasie.
Vanochtend na ontbijt eerst een sms-je naar Truus en daarna op stap. Eerste stuk ging goed, daarna ontbraken de pijlen weer; ik althans niet gezien.
Ben weer op mijn schreden teruggekeerd naar autovía en vervolgens via een paadje parallel aan de autoweg richting westen , naar la Roda. Was er vrij vroeg, ca 12.30. Eerst wat gegeten en gedronken en toen naar de plaza de torros, waar het pelgrimsonderkomen zou zijn. Antonio (herbergier) gebeld en die kwam ook na een tijdje. Er bleek nog een pelgrim (José) te zijn, die me vertelde dat hij me al eerder in Villena had gezien.

Eerst uitgebreid gedouched en kleren gewassen; was hard nodig na enkele dagen. En dan siesta. Het onderkomen was in de plaatselijke stierenarena, die niet echt meer in gebruik was.
We konden slapen in de ziekenkamer van de arena. Was wel relaxed. Nadien het plaatsje in, gedronken en gegeten en naar huis gebeld.
Truus is jarig vandaag. Tevens nog wat voedsel voor morgen onderweg ingeslagen. Kort dagje naar Mimaya.